Tuesday 20 November 2012

Emosional



Kata orang, susah kalau dapat seorang teman wanita yang emosional. Hatinya mudah tersentuh, mudah untuk merajuk.

Tapi kalau kena dengan caranya, wanita emosional adalah antara yang istimewa untuk dicintai kerana dalam rajuknya ada sayang dan ada manjanya. Layanilah dia dengan lembut dan penuh kasih sayang, kerana bila dia sudah menyayangi seseorang, sukar untuk dia beralih arah pada cinta yang lain.

Memang adakalanya dia sangat kuat merajuk, malah sangat mudah juga untuk menitiskan airmata bila perasaannya tersentuh, namun si dia ini berani dan tidak jemu untuk meluahkan rasa cintanya pada orang yang disayangi.

Si dia ini juga mempunyai kelebihan dari segi gerak hati. Dia mampu membaca perasaan orang disekelilingnya dengan tepat..sama ada orang yang disayangi sedang gembira, bersedih, tensyen atau risau tentang sesuatu.

Kelemahan wanita emosional ini ialah pada situasi situasi yang membabitkan soal peribadi, dia langsung tidak yakin pada dirinya. Sering teragak agak terutama sekali bila dia perlu buat keputusan tentang masa depannya. Dia ada kalanya mudah merasa rendah diri dan terasing bila berada dikelompok orang ramai yang tidak dikenali.

Sensitif, kaya perasaan dan mudah mengalirkan air mata menyebabkan dia mudah dipengaruhi oleh orang orang yang sedar akan kelemahannya. Dia mudah menyalahkan dirinya sendiri kerana perasaannya senang tersentuh dan rasa bersalah. Ini menyebabkan si dia juga lebih suka bersendiri. Hanya orang orang yang memahami si dia dan boleh bersabar, yang akan dapat rapat dengannya.
Berbaloi, bukan? 

No comments:

Post a Comment