Friday 26 April 2013

Semangat Yang Hilang 3



Maafkan saya kerana ingin menyepikan diri.
Sampai bila? Mungkin sehari. Mungkin seminggu. Mungkin buat satu jangka masa yang lama. Bukan merajuk. Saya cuma ingin mencari semangat yang hilang.

Dalam hubungan sesama insan, pasti ada hati yang terhiris bila emosi tersentuh. Itulah hati. Ia sering bermain dengan emosi dan perasaan. Ketika hilang segala kawalan, amat perlu untuk undurkan diri, menenangkan hati.

Bila hati disatukan dengan satu perasaan yang dinamakan sayang, seringkali kita lupa yang setiap kita masih lagi individu berbeza. Punya pemikiran dan kehidupan yang berlainan. Oleh kerana itulah adakalanya hati mudah rapuh bila ada waktu-waktunya kita terasa diletakkan di tepi.

Perkara paling susah ialah untuk membezakan yang mana satu perkara kecil, tak perlu dibesar besarkan. Dan yang mana pula perkara besar sepatutnya di beri perhatian. Kita tidak cuba melihat secara keseluruhan. Adakala semua warna di atas kanvas lukisan cacamarba. Keliru. Setiap kita perlukan masa untuk bermuhasabah dengan diri sendiri ada tika nya. Melapangkan fikiran yang buntu. Tanpa sebarang bicara.

Hati ini masih lagi sama. Tidak berubah. Cuma pengalaman dan masa kadang kala membuat semangat untuk mengikut kata hati semakin lemah. Dan ada masanya semangat tersebut terus menghilang. Umpama menghabiskan separuh usia dengan berlari, ada masanya terasa lelah. Hanya ingin menutup mata, mengharap satu kedamaian. Semangat ini sesungguhnya telah hilang.

Menutup pintu rasa buat seketika. Awan hitam sedang melukiskan rona gelap di dada langit..

1 comment: