Tuesday 9 April 2013

Beradu Dengan Rasa


Ketika rasa menyeliputi seluruh tubuh dan deria, akal tidak mampu bertahan. Lantas segala rasional fikiran menghilang entah ke mana. Rasa rindu yang terkumpul sekian lama bertukar rawan. Keluhan demi keluhan berulang di bibir.

Kalau ibu terdengar, pasti dia akan berkata: 'Tak baik mengeluh. Bila kita mengeluh maknanya kita tak bersyukur atas kurniaan Tuhan.'

Kalau ayah masih ada, pasti saya akan duduk bersimpuh dilantai dan meletakkan kepala yang tak henti berdenyut ini di ribanya. Seperti waktu kecil dahulu, ayah yang duduk di sofa,pasti akan mengusap kepala saya sambil meyakinkan saya bahawa semua ini hanya dugaan. Ayah sentiasa yakin yang saya pasti dapat mengatasi segala masalah yang datang. Ayah... saya amat penat. Penat cuba untuk menjadi semua yang orang lain inginkan. Penat juga cuba untuk tidak melukakan hati semua yang ada.
Namun, ayah telah lama tiada. Saya pula tidak mampu berkongsi cerita dengan ibu tentang soal hati, tentang rindu, tentang sepi dan tentang sedih yang merobek hati. Saya juga tidak mampu berkongsi cerita segala kepedihan dengan si dia yang memiliki hati ini. Amat sukar sekali kerana segalanya berkisar tentang dia.

Duhai hati, kuatkanlah diri ketika jalanmu tidak sehaluan dengan logika akal pemikiran.
Mata memandang ke langit biru. Pandangan menjadi kabur seketika. Melihat warna alam dari prisma mata yang berkaca dan titisan air jernih mula mengalir perlahan.


No comments:

Post a Comment