Wednesday 3 April 2013

Hadiah Sekuntum Bunga


Malam tadi, tiba-tiba Wan datang dan hulurkan setangkai bunga berwarna oren terang kepada saya. Hati tertanya-tanya untuk apa hadiah ini? Hari ni bukan hari ulangtahun kelahiran saya. Bukan juga 'Hari Kekasih'. Tahun baru juga belum tiba. Aneh sekali.

'Untuk apa bunga ini, Wan? Semestinya Wan ada berbuat salah pada saya, bukan? ' teka saya sengaja nak mengusik dia yang memang sedia terkenal dengan kenakalannya.

' Tak ada apa-apa. Wan ikhlas nak bagi bunga kat awak hari ini. Ambillah' ujar Wan sambil tersenyum manis.

Terdetik di hati mungkin sekali ini dia ikhlas. Dengan hati berdendang riang, bunga tersebut bertukar tangan.
Orang berbudi, kita berbahasa. 
Orang memberi, kita merasa.
Cantik. Sememangnya cantik bunga berwarna jingga itu. Seperti biasa, bila jemari menyentuh bunga, terus saja akan didekatkan ke hidung. Deria ingin menyatu bersama aroma kuntuman bunga yang sedang mekar kembang.

Aduhai. Kenapa pulak baunya semacam. Wan membuat muka tidak bersalah seraya tersenyum sambil bertanya sama ada saya suka atau tidak bunga yang diberi. Huh! Saya campakkan bunga tu ke atas meja dan buat muka merajuk. Sampai hati dia beri bunga tahi ayam ni kepada saya. Kalau dah nakal tu, memang nakal lah juga. Eee. Rasa nak marah pun ada. Bibir digigit kuat menahan geram dan andai terkeluar ayat sarkastik serta bombastik darinya.

Tiba tiba Wan bersuara sayu. 'Awak tak suka bunga tu? Wan minta maaf. Sebenarnya Wan ingin sangat beri awak sekuntum bunga ros. Tapi malam tadi hujan turun lebat. Semua pokok bunga ros mak habis patah-patah. Begitu juga pokok pokok bunga yang lain. Hari ini genap setahun Wan kenal awak. Dan Wan sudah bernekad beri awak bunga hari ni walau apa pun terjadi sebab awak dah banyak tolong dan ajar Wan. Namun cuma bunga 'Tahi Ayam' ni saja yang tinggal. Itu pun Wan curi dari rumah sebelah. Itu satu-satunya pokok yang masih berbunga selepas ribut malam tadi. Awak tak tanya pun kat Wan kenapa Wan bagi bunga ni kan. Awak terus saja campak pemberian Wan.'

Wan tertunduk sedih. Perasaan kesal tumbuh bagai cendawan selepas hujan di taman hati. Bila dipandang sekali lagi, bunga itu memang cantik. Cuma baunya saja tidak enak bila dihidu. Maafkan saya, Wan. Mungkin saya juga sama sahaja seperti orang lain. Terlalu pantas membuat kesimpulan, menjatuhkan hukuman dan merajuk tanpa bertanya terlebih dahulu. Saya langsung tidak perasan baju Wan sememangnya basah. Air masih lagi menitis, membasahi ruang permaidani di depan pintu pejabat. Pastinya Wan terperangkap dalam hujan lebat. 
Sayu mula bercambah di hati. Betapa Wan sanggup berhujan demi membawa bunga ini ke pejabat untuk seorang saya. Terasa panas pipi, rona-rona merah bercambah.

'Esok, Wan beli bunga ros untuk awak. Buanglah bunga tu ke tong sampah' sayu bunyi suara Wan.

Perlahan lahan saya ambil kembali bunga yang terdampar di atas meja. 
'Tak perlu, Wan. Saya suka bunga ini. Cantik. Saya letak dalam pasu atas meja saya ye.' lembut bersuara, saya cuba menebus kesalahan sebentar tadi.

'Sungguh, awak?' tanya Wan. Suaranya kedengaran ceria sedikit.

'Sungguh. Saya suka bunga ini. Baunya pun tak lah seteruk mana. ' ujar saya dengan lembut.

Tiba tiba tertawa Wan meletus kuat.
'Apalah awak ni. Bunga tu bau dia memang teruk sangat. Tak payahlah berpura-pura cium. Awak memang tak pandai berlakon.'

Tangan mencekak pinggang. Baru saja mulut dibuka untuk memarahi, tiba tiba suara Wan kembali serius. ' Terima kasih, sis kerana tak marah Wan. Terima kasih juga kerana cuba juga untuk menjaga hati Wan.'

Hmm. Wan, Wan.. susah juga nak faham dia ni.
Bunga..oo bunga.. susah juga jadi bunga ni kan.

No comments:

Post a Comment