Saturday 6 April 2013

Di Sebalik Airmata


Adakala kebahagiaan tidak terjangkau dek tangan.

Namun, saya masih ingat pesan ayah.
Katanya, usah mengeluh. Selalunya Tuhan tidak akan berikan apa yang kita paling mahukan dalam bentuk yang nyata. Dia Tuhan Yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-Nya.

Adakala bila kita meminta pelangi, diturunkan hujan terlebih dahulu. Langit gelap, pekat. Halilintar membelah bumi. Sememangnya menakutkan. Namun, apabila hujan reda, ada pelangi menunjukkan diri.

Bila kita meminta seekor rama rama yang cantik, diberikan Nya seekor ulat bulu yang amat menggelikan untuk dipegang. Kita ambil penyepit, lalu kita balingkan sejauh mungkin. Waima ulat itu suatu hari nanti akan menjadi seekor rama rama yang cantik bila ia bebas dari kepompongnya.

Itu sebabnya kita tak boleh mengeluh. Pasti ada hikmah disebalik segala ujian yang menimpa. Redha dan sabar. Itu pesan ayah.

******
Saya bertemu dengan awak sekarang ini mungkin ... ianya agar awak dan saya dapat lebih menghargai erti sebenar kasih sayang setelah kita lalui segala dugaan dan pengalaman hidup yang amat mencabar. Genggam erat tangan ini, biarkan ianya bersatu. Cinta ini cinta yang di akhir garisan, semoga ada cahaya menanti di hadapan.

No comments:

Post a Comment