Tuesday 23 April 2013

Cinta Itu Buta



hadirlah kau di sisiku..walau untuk seketika..
**********************************************
Kata orang: Sebelum ingin bercinta, telitilah terlebih dahulu orang yang ingin kita berikan hati kita. Lihat betul betul sama ada sesuai atau tidak dia dengan kita. Cinta itu bukan untuk suka-suka. Cinta adalah tanggungjawab. Kalau bercinta setakat ingin merasa bagaimana pengalaman disayangi atau untuk sekadar mewarnai jalan hidup yang monotone, tak usahlah diteruskan niat tersebut. Hanya akan melukakan hati orang lain.

Kata orang: Cinta itu ada aturannya. Bermula dengan berkawan untuk mengenali peribadi dia. Dari berkawan, lahirlah rasa sayang. Sayang membawa kepada cinta dan seterusnya mula merancang perjalanan seterusnya untuk membina hidup bersama.

Mudah kedengarannya, bukan? Seperti A,B,C. Ikut garis panduan tersebut, pasti tiba ke destinasi dengan jayanya.

Namun, bukankah ada juga yang berkata bahawa cinta itu buta? Adakala kita tidak merancang pun untuk menyukai sesiapa. Malah tidak ingin langsung ambil tahu tentang cinta.
Tanpa sedar, tiba-tiba ada rasa yang meresap di hati. Bermula dari mata dan kata kata. Tidak sempat berfikir tentang keserasian, hati telah terikat erat pada si dia. Tiada simpang untuk "U-turn" atau mengundur. Pilihan yang ada: samaada berhenti atau teruskan ke hadapan. Keputusan perlu dibuat segera, bimbang andai telah memandu terlalu jauh kehadapan, akan hilang jalan pulang.

Apa yang perlu di buat bila fikiran tak berfungsi dan hati yang menguasai?
Serahkanlah segala urusan hati pada Tuhan.. kerana Dia yang tahu apa yang terbaik untuk kita..

Soal hati..
"Wise men say, only fools rush in.. but I can't help falling in love with you..."

No comments:

Post a Comment