Friday 12 April 2013

Merenung Jauh..


*************************
Saya hanya seorang perempuan biasa.
Hasrat ingin menjadi teman berbicara pada dirinya.
Ada kalanya saya suka bercakap, ada kalanya saya suka mengusik, memeriahkan sunyi suasana dengan pelbagai cerita agar dia rasa terhibur. Adakalanya saya berdiam, menutup segala pintu bicara. 
Saya hanya seorang perempuan biasa.
Hanya pada dia saja tempat mencurah segala rasa dan segala tekanan masalah yang menghimpit jiwa. Dengan dia, tiada rahsia. Segala peristiwa, segala gurauan hanya dengannya. Pada dirinya juga, saya harapkan sebagai satu satunya tempat untuk bermanja dan bertukar cerita.

Saya hanya seorang perempuan biasa.
Ada kalanya saya juga ingin merasa dijemputnya pulang dari kerja. Berjalan bersama, mendengar dia bercerita tentang hal kerjanya, saya juga ingin bercerita tentang hari saya yang baru berlalu. Ceria. Bahagia. Suka atau Duka.. Saya ingin menjadi sebahagian dari diari hidupnya.

Saya hanya seorang perempuan biasa.
Adakalanya terasa sayu bila dia terlalu sibuk dengan dunianya. Adakalanya terasa cemburu bila dia berbicara tentang hal yang tiada kaitannya dengan dunia saya dan dia. Adakalanya juga hati tersentuh bila usikan tidak disambut seperti biasa, bila terasa dirinya seakan menjauh.

Saya hanya seorang perempuan biasa. Yang tidak sesekali akan memaksa.. tidak juga akan meminta. Hanya mengharap dia dapat memahami dan menghargai..

Kata orang, merajuk pada yang sudi.. Sayang pada yang kasih.. Menjauh andai tidak dipeduli..

Adakalanya sepi itu amat menyakitkan..

No comments:

Post a Comment