Sunday 21 April 2013

Tetamu Malam


'Awak tahu apa maksud 'Volkswagen'? Dalam bahasa German, volkswagen maksudnya 'kereta rakyat. Ideanya ialah mencipta sebuah kereta yang tahan lasak dan semua lapisan masyarakat German mampu membeli. Pada mulanya, semua kereta ujian mereka tak berjaya. Hinggalah pada tahun 1933, Adolf Hitler telah pergi berjumpa dengan Ferdinand Porsche. Dia ingin Porsche mencipta sebuah kereta yang boleh memuatkan lima orang di dalamnya. Selain itu, kereta tersebut mestilah boleh bergerak minimum selaju 62mph dan harganya mesti tidak boleh melebihi 1000 Reich Marks,' suara tersebut berkata lagi dengan tenang.

Saya menurunkan kedua-dua tangan yang menutup wajah saya perlahan-lahan. Siapa dia ini? Dengan pandangan yang masih berkaca sisa airmata, saya memerhatikan dia. Seorang lelaki awal 50-an, berbaju putih kemas sedang duduk di kerusi berhadapan meja saya. Suaranya tenang bercerita tentang kereta 'katak'.

Saya terpaku seketika. Adakah ini semua kesan ubat yang saya makan sebentar tadi? Hasil permainan minda yang kusut dan jiwa yang kosong? Adakah dia hantu menjelma untuk menguji iman seorang 'saya'? Keriut kerusi dan putaran kipas mengiringi degup jantung yang semakin kencang.

Ikut logika akal memang tidak mungkin dia hantu. Hantu tidak akan bercerita tentang kereta. Begitu bukan? Namun, kalau betul dia manusia, dia juga tidak mungkin akan tiba-tiba sahaja muncul entah dari mana tanpa sebarang isyarat? Tidak masuk akal bukan?

Orang gila? Tidak mungkin. Dia kelihatan siuman. Wajahnya mungkin garang tetapi cara dia duduk dan bercakap langsung tidak menimbulkan sebarang ketakutan dalam diri saya. Bermimpikah saya?

Saya tutup semula mata rapat rapat sambil terus membaca surah al-Fatihah dan ayat ayat lazim. Dengan hati penuh ragu, saya bersuara perlahan, 'Awak, tolong dengar apa saya hendak kata. Saya akan buka mata saya perlahan-lahan sekali lagi. Andai awak bukan manusia, hilanglah dari pandangan saya sekarang. Saya tidak mengganggu sesiapa dan saya harap awak juga tidak mengganggu saya.'

Ketawanya meledak kuat. Saya buka mata lebar-lebar. Dia masih ada di situ. Sah! Dia memang wujud. Dia masih duduk di kerusi yang sama.
Bila terperangkap sendirian begini, antara hantu dan manusia: mana yang lebih menakutkan?

No comments:

Post a Comment