Monday 22 April 2013

Seindah Rasa



Salam diberi oleh Sang Putera tidak begitu jelas bunyinya kerana hati yang bergelora.
Telah beberapa hari perasaannya resah. Rasa rindu mencengkam dada. Kaki bagai tidak berpijak dibumi, jasad bagai terbang sendiri. Mata tidak mahu lelap.

Kakinya melangkah hingga ke tepi kolam. Badan disandarkan pada sebatang pokok besar sambil tangannya memeluk tubuh. Matanya tidak berkedip memandang bulan purnama. Berat rasanya kepala.

Dewi Seri tersenyum.
'Tuan hamba hendak mengira bulan dan bintang? 'usik Dewi Seri.

'Tidak'.

'Kalau begitu mengapa tuan hamba datang ke sini?'

'Kerana menurut kata hati nan rindu. Hanya pada waktu beginilah hamba dapat meluahkan apa yang terbuku di hati. Semoga dapat meredakan jiwa yang bergelora. Agar tenteram hati pabila jawapan diterima.' jawab Sang Putera sambil matanya beralih memandang tepat ke Dewi Seri.

'Adakah tuan hamba sudah menukar fikiran? Adakah risau terbit kerana sedar yang darjat dan keturunan kita tidak seimbang? Adakah kasih ini tidak akan kesampaian?' ujar Dewi Seri perlahan.

'Hamba bersumpah selagi cinta berpasak disudut hati, jiwa kan teguh memegang janji. Cinta hamba tidak berbelah bagi. Akan tetapi sekiranya ditakdirkan janji tidak seindah kata, cinta tidak lagi sedalam lautan, tidak lagi setinggi langit, maka akan matilah hamba dengan keris penaram ini.'sumpah Sang Putera.

'Adakah itu janji tuan hamba?' soal Dewi Seri.

Sang Putera mengangguk dengan yakin.

Tersentuh hati Dewi Seri. Segalanya bagai mimpi belaka. Seolah bulan jatuh ke riba. Hati yang selama ini kekosongan kini telah terisi. Dewi Seri menerima dengan penuh kerelaan walau hakikatnya perbuatan ini seumpama bermain api.

-Petikan dari Ku Seru Namamu, Ilani Mysara-

No comments:

Post a Comment