Tuesday 16 April 2013

Retak


Cinta memang senang pudar andai tidak bijak membajainya...
*******************************
Cerita dia:
Saya buka mata sebesarnya. Sah dia sudah pergi. Dia tiada lagi disisi. Mata melirik pada jam loceng ditepi katil. Pukul 7.05am. Entah bila dia bangkit, saya langsung tidak sedar. Saya terlalu letih semalam dan terus tertidur tanpa menunggu kepulangan dia.
Segera bingkas bangun. Mungkin dia baru sahaja tiba di pintu pagar. Saya harus menghalangnya dari pergi. Saya perlu berbicara dengan dia. Langsir disingkap dan jendela di buka luas. Mata bulat memerhati ke pintu pagar dan jalanraya di luar. Hampa.

Sayu terasa di hati. Saya ingin benar berbicara dengan dia tentang hubungan kami yang seakan  hambar dan tiada penghujung ini. Kami seakan dua penghuni rumah sewa yang hanya bertembung sekali-sekala di ruang tamu untuk setakat bertanya khabar sahaja. Apakah ini maknanya sebuah perkahwinan?
___________________________________________________

'Dihiasi manusia itu dengan perasaan dan keinginan kepada sesuatu: iaitu syahwat kepada wanita, sayang dan cinta kepada anak anak dan suka kepada perhiasan dan harta benda..'

-Surah al Imran:14-

No comments:

Post a Comment