Monday 29 April 2013

Pandanglah



Tika berbicara dengan bulan, khabarkanlah pada ia tentang keindahan sebuah kerinduan ...
***********************************
Cerita seorang lelaki:

Kata orang, dia itu jinak-jinak. Senang didekati tapi sukar untuk dimiliki. Namun saya tidak rasa yang dia sebegitu. Pada saya, dia memang seorang yang penuh emosi tapi tetap unik dengan caranya yang tersendiri.

Dia sering kelihatan bersendirian, tanpa sebarang teman yang rapat. Katanya, dia tidak mudah berkongsi rahsia hati atau kisah hidupnya dengan sebarangan orang. Namun seandainya dia percaya akan seseorang, akan dia curahkan segala cerita dan rasanya pada insan tersebut. 100% kepercayaan. Sekali perasaan sayang itu menyinggah, ianya akan kekal hingga ke akhir hayat.

Tahap kesabaran si dia itu amat tinggi selagi kepercayaannya tidak digugat. Sayangnya mampu bertahan ke akhir zaman waima ramai yang berkatanya kasihnya itu sesuatu yang sia-sia.

Tidak mudah juga bagi saya untuk bersahabat dengan dia. Dia sering lena dalam angan-angan dan dunianya. Dia pernah bercerita yang dia inginkan seorang lelaki yang boleh menerima dirinya seadanya. Seseorang yang mampu bersabar dengan kerenahnya yang ada kalanya tak menentu. Dia bencikan orang yang menegurnya dengan kasar, dengan sindiran atau dengan meninggikan suara waima sekalipun dia yang bersalah dalam sesuatu hal.

Saya sering memandang wajahnya, mendengar segala ceritanya. Saya menyimpan gelak tawanya, cuba merawat luka hatinya seraya menyapu airmatanya. Ada kalanya saya terasa ingin saja pergi jauh dan menghilang dari pandangan matanya. Kenapa? Supaya dia dapat mengerti apa itu 'rindu' dan bagaimana rasanya 'cinta' yang tak dibalas. Kerana saya mencintai dia dari dahulu lagi dan saya takut akan kehilangan dirinya andai saya suarakan rasa hati tersebut kerana pandangannya terarah kepada yang lain. Kepada seseorang yang tidak setimpal untuk dirinya.

Berpalinglah, dewi. Pandanglah ke arah insan yang sangat menyayangimu ini. 

No comments:

Post a Comment