Friday 5 April 2013

Masihkah Ada Ruang


Saya bukan mempersoalkan perasaan dia.

Saya sebenarnya lebih ingin menyelami hati saya sendiri.
Layak kah sebenarnya saya untuk memanggil dia 'sayang'? Layak kah saya merasa cemburu bila dia jauh dari mata? Dimana agaknya tempat saya di hati sidia?

Kereta yang dipandu berhenti betul-betul di hadapan perkarangan rumah. Kedua-dua tangan memaut kemas bahagian atas stereng. Terasa berat segala persoalan yang bermain di fikiran. Kepala perlahan-lahan disandarkan rapat ke penyandar tempat duduk. Letih bagaikan tak tertanggung, sedangkan jarak dari tempat kerja ke rumah bukannya jauh.

Terasa ingin saja menelefon, mendengar suaranya agar diri tenang dan damai. Namun terasa diri tidak berhak mengganggu dirinya lagi. Biarlah..biarlah saya saja yang merasa, kerana salah saya mengikut emosi sendiri.

Tanyakan dalam tidur dan jaga
masihkah ada kasih dan rindu
biarpun setitis cuma..

Seperti ada bisikan menyapa hati
Namun semakin sayup kedengarannya
semakin jauh langkahnya
hilangkah terus di sebalik mimpi?

Adakala terasa diri lebih rela sendirian tanpa sebarang rasa, dari menanti bulan yang seakan tak mahu muncul. Ingin saja berlari jauh.

No comments:

Post a Comment