Monday 3 June 2013

Serasi



Ramai yang pelik melihat mereka.
Apabila mereka berjumpa, aman hanya sementara. Tak lama. Lima belas minit kemudian meletuslah Perang Dunia Ketiga. Setiap masa, harus ada sahaja isu untuk dipertikaikan. Ada sahaja peristiwa yang membangkitkan perdebatan. Tangan turut berbicara, suara tinggi bertingkah-tingkah. Ini bukan main-main.
Adakala bila disemak kembali, isunya ada yang remeh. Isu bermula dengan hendak memilih lokasi makan, berlanjutan kepada isu mangsa-mangsa kelaparan di negara miskin dunia dan fungsi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Kami yang berada di meja tersebut ditolak ketepi, tidak mampu menyelitkan idea maupun mengubah topik perbualan. Ibarat penonton telenovela bersiri, kami hanya mampu bertukar komen sesama sendiri. Menggeleng kepala menyaksikan telatah mereka berdua.
Pelbagai spekulasi pernah disuarakan kepada keduanya. Kenapa tidak berpisah sahaja dan cari pasangan lain? Tidak bosankah bercakaran setiap kali berjumpa? 
Mereka saling berpandangan, berbalas senyuman sejurus lantas berpegangan tangan.
Jawapan mereka: 
Kenapa pula perlu cari pasangan lain? Kami sememangnya serasi. Kami mungkin akan terus bertengkar, menambah asam dan garam sebagai rencah perhubungan kami. Kami sedar bukan semua perbincangan kami akan berakhir dengan senyuman atau seorang pemenang. Tetapi dari setiap pengakhiran debat yang menyakitkan, kami belajar untuk lebih mengenali sesama sendiri. Belajar menghormati idea dan pendapat bernas masing-masing. Dari sini kami belajar untuk menerima segala kekurangan diri masing-masing. 
Kerana cinta itu bukan satu tona warna sahaja. Peduli apa orang mahu kata. Kami bahagia dan serasi dengan cara kami. Bukankah itu yang penting? 
Cinta. 

No comments:

Post a Comment