Thursday 20 June 2013

Introspeksi IV


Kata dia: Awak pernah menonton filem "In Pursuit of Happyness'? Dalam cerita itu ada adegan yang sangat memberi impak yang besar. Ianya tertanam di minda. Sang anak bercerita kepada ayahnya.
Ada seorang lelaki yang terjatuh ke dalam laut. Dia hampir-hampir lemas, berpaut pada sebatang kayu. Tiada pulau kelihatan, hanya lautan saujana mata memandang. Terik matahari menyedut sedikit demi sedikit  upaya lelaki tersebut. 
Lelaki itu memandang ke langit dan berdoa dengan sepenuh hati, memohon agar Tuhan membantunya. Sebuah kapal tiba, dan tuan punya kapal segera menghulur tangan untuk menaikkan lelaki tersebut ke atas kapal. Lelaki tersebut menolak. Katanya, 'Terima kasih. Tuan usah risau. Saya yakin Tuhan saya akan selamatkan saya.' 
Selang tidak berapa lama, sebuah kapal lain tiba. Seperti sebelumnya, tuan kapal kedua juga menghulurkan tangan ingin menyelamatkan lelaki itu. Sekali lagi lelaki tersebut menolak dengan alasan yang sama,  'Terima kasih. tuan usah risau. Saya yakin Tuhan saya akan selamatkan saya.' 
Kapal tersebut berlalu. Lelaki tersebut akhirnya lemas dan mati. Apabila rohnya bangkit, dia bertanya kepada malaikat, "Aku yakin dan percaya dengan sepenuh hati kepada Tuhan. Namun, kenapa Tuhan tidak selamatkan aku?" 
Malaikat menjawab, "Bukankah Tuhan telah menghantar dua buah kapal sebelum ini, bodoh!"
******
Terdiam mendengar cerita dia. Adakala kita terlalu tenggelam dengan masalah sendiri, lemas dalam kesedihan, terkurung dalam bayangan silam dan diselaputi kerisauan pada hal akan datang. Kita memohon pertolongan, namun bila ianya tiba kita tidak nampak. Kita jadi buta sedangkan jawapannya berada betul-betul di depan mata. Kebenaran jadi kabur.
Adakala kita hanya ingin lihat apa yang kita kehendaki. Kita sempitkan fikiran pada jalan penyelesaian. Kita hanya bayangkan satu sahaja cara, iaitu cara kita. Sedangkan pintu-pintu lain sedia ada, menunggu untuk dibuka. Berfikir di bawah tempurung yang kecil dan gelap.
Adakala kita mencari-cari kebahagiaan. Bertanya, berlari, mengejar, menangis. Apa itu kebahagiaan yang dicari? Tahukah apa sebenarnya yang kita inginkan? Keinginan. Terlalu subjektif. 
Hari ini hati jadi tenang. Bersyukur pada Tuhan kerana sentiasa didatangkan mereka-mereka untuk mengingatkan. Walau adakala tajam bilah kata, banyak ketukan dan benjol di kepala (degil yang amat), masih ada yang sudi mengingatkan. 
Alhamdulillah. Introspeksi diri.  :)

No comments:

Post a Comment