Tuesday 18 June 2013

Pilihan

Adakala
Dalam hidup ini kita dihadapkan dengan pelbagai situasi yang menuntut kita membuat pilihan. Malah, saat itu menjadi saat yang paling menyeksakan apabila hati diusik ragu. Keliru bila dihadapkan dengan pelbagai pilihan, pelbagai cabang jalan. Kita jadi takut untuk membuat keputusan. Takut seandainya pilihan yang kita buat adalah pilihan yang salah. 
Kita jadi bimbang apa hasilnya dari pilihan yang kita buat. Bagaimana jika kita jawab 'ya' tapi jawapan yang sepatutnya adalah 'tidak'? Bagaimana jika kita pilih 'tidak' tapi jawapan yang terbaik adalah 'ya'? Bagaimana jika kita pilih 'kerjaya' dan kita kehilangan 'cinta'? Bagaimana jika kita pilih 'dia' dan kita hilang 'keluarga'? Bagaimana jika kita menolak lamaran seseorang, dan akhirnya kita keseorangan? Bagaimana, bagaimana, bagaimana dan bagaimana ... ?
Akhirnya kita memilih untuk menangguh memberi jawapan. Kita pilih untuk meletakkan persoalan ke tepi. Kita pilih untuk jadi penakut. Kita pilih untuk berdiri di atas pagar. Kita pilih untuk jadi lalang, menunduk ikut arah angin bertiup. Kita rela memilih warna kelabu, atas dasar ingin menjaga hati. Tapi hati siapa yang kita jaga? Memilih jalan tengah adakala memakan diri. Akhirannya bukan saja hati orang lain yang terluka, tapi juga hati sendiri yang tersiat bila segalanya sudah terlambat. Kata putus bukan lagi ditangan sendiri. 
Andai ragu itu berat, tak mampu nak dipikul bahu, maka tadahlah tangan dan panjatkanlah doa.  Sungguh, Allah Ya Muhyi wal Mumiit, Maha Menghidupkan dan Mematikan. Bukankah telah diberitakan bahawa "Sesiapa yang bertakwa kepada Allah, maka akan diberikan kepadanya jalan keluar". 
Yakinilah.



No comments:

Post a Comment