Saturday 22 June 2013

Tunas




Seorang lelaki, seorang wanita. Uda dan Dara.
Dua individu dengan satu rasa cinta yang mula membenih antara mereka. Berjalan jatuh, mencari satu titik persamaan dan penyesuaian agar hubungan kekal selamaya. Kata orang, ini lah saat yang paling kritikal, menduga sekuat mana rasa cinta itu dan keinginan untuk bersama. Akan berbunga kah pohon cinta atau layu sebelum berkembang?
Dara duduk bersimpuh dihadapan kerusi Uda, tangan diletak di atas riba Uda. Mata memandang wajah Uda meminta penjelasan. Uda memandang ke kiri, melepaskan kepulan asap rokok dengan satu hembusan yang lebih kedengaran seperti sebuah keluhan. Wajah Uda kelihatan tenang, namun bagi yang mengenali dia, pasti akan tahu bahawa dia sedang cuba mengawal perasaannya ketika itu. Urat di pipi kelihatan tegang, menahan ombak perasaan.
Dara sekali lagi meminta maaf, cuba menjelaskan keadaan. Tidak pernah terlintas walau sebesar zarah untuk menyakiti hati Uda, apatah lagi membuatkan Uda cemburu. Akan di putuskan tali persahabatan demi kerana cinta terhadap seorang Uda. Namun Uda tetap tidak berganjak. Lukanya terasa begitu mendalam. Tak mungkin boleh sembuh serta merta. Itulah juga yang dinyatakan kepada Dara, meminta agar diberikan dia ruang dan masa untuk bertenang.
Dara mengalah, perlahan berdiri. Mengalihkan tangan dan pandangan dari wajah Uda. Hatinya turut terguris. Kejujurannya terasa dipersoalkan. Diri terasing jauh dari Uda. Ruang kecil kamar terasa begitu besar bagi dua jiwa yang diolak rasa. Uda di sudut kanan bilik, pandangan terlempar ke luar tingkap. Dara di sudut kiri bilik, duduk tegak tanpa bergerak, seolah disumpah menjadi patung cendana.
Dara menahan sebak di dada, memaksa airmata untuk tidak melanggar arahan. Menahan agar tidak mengalir walau setitis dari kelopak mata. Bunyi jam di dinding terasa begitu kuat, sedetik demi sedetik terdengar menanda waktu yang berlalu tanpa sebarang bicara antara mereka. Dara menunggu. Mungkinkah sudah terhapus segala rasa Uda padanya?
Dara terdengar bunyi kerusi di tolak dan tingkap ditutup. Adakah Uda akan keluar dan meninggalkan dirinya sendirian? Ditutup matanya, terbayang Uda mengambil kunci kereta dan menuju ke pintu. Nekad untuk tidak menangis atau merayu Uda lagi. Airmata bukan alat percaturan untuk memujuk agar Uda tidak pergi. Kedengaran derap kaki Uda menghampiri Dara yang membelakanginya sedari tadi. Dara masih memejam mata, menahan gelora rasa.
Tiba tiba terasa pelukan hangat menyelimutinya. Terdengar suara Uda berkata: "Maafkan saya juga, Dara. Perasaan cemburu ini terlalu kuat, sebagaimana kuatnya cinta saya pada Dara. Andai saya tidak terasa apa apa, pasti saya tidak akan marah atau terasa hati. Sesaat, saya terfikir untuk keluar dan meninggalkan Dara. Tapi cinta dan kepercayaan saya pada Dara menghalang saya, tak mampu meninggalkan awak dalam kesedihan. Tolonglah Dara, hati saya telah saya serahkan pada awak seluruhnya. Jagalah hati saya ini."
Benteng pertahanan Dara tak lagi dapat menampung asakan ombak rasa yang menghempas kuat. Airmata mengalir bersama sedu sedan yang tertahan sejak tadi.
Istana pasir yang hampir musnah di landa ombak, kembali mereka bina bersama. Perlahan lahan, jauh dari laluan ombak. Dua hati bercantum kembali.
Sesungguhnya tak siapa boleh lari dari membuat kesilapan. Lebih jauh mereka berjalan bersama, pasti lebih banyak dugaannya, dan banyak juga kesilapan yang akan mereka lakukan. Buangkan segala rasa ego, memaafkan dan cuba untuk tidak mengulanginya lagi. 
Harapan dan impian, pasti akan bersatu.
Percayalah. 


No comments:

Post a Comment