Tuesday 25 June 2013

Andaikata II


D: "Awak! Lihat kat sana tu. Ada sebiji bintang besar!" (nada manja)
U: "Ooh." (nada sambil lewa)
D: "Rasanya apa ye yang awak akan buat dengan bintang tu andai ianya jatuh depan awak?" (senyum)
U: "Hmm ... ?" (aik ... soalan jenis apa ni ye?)
D: "Kalau le ianya berlaku depan saya, saya akan ambil bintang tersebut dan gantungkan di siling. Biar bintang itu menemani tidur saya. Berkerdipan dalam kegelapan bilik. Yang terakhir saya lihat sebelum saya tidur, yang pertama saya pandang bila mata celik." (senyum manja).
U: "Kalau saya, saya telefon aje polis atau bomba atau pemberita. Bintang sebesar tu kalau jatuh depan saya, ish..pasti hancur satu bangunan ni." (nada serius)
D: "Bencinyaaaaa...!" 
*****
'Seriously'. Andaikata.
Andaikata sekiranya bulan atau bintang benar-benar jatuh ke riba?
Andaikata kita diberikan sesuatu yang sangat-sangat kita inginkan? Sesuatu yang menjadi idaman, semahu-mahu? Andai ayat-ayat 'kun' (jadi) dan 'fa ya kun' (maka jadilah) termaktub dan hasrat hati terlaksana, bagaimana ye.
Adakah kita akan jerit dan laungkan sekuat-kuat hati agar seluruh dunia bersaksi akan kegembiraan itu? Adakah kita akan tamak dan rahsiakan dari pengetahuan umum, menyimpan ianya sebagai milik kita mutlak? Biar tidak dikongsi sesiapa.
Adakah akan kita hargai dia nya sebagaimana dia yang sebelum kita miliki? Tiada mensia-siakan, tiada menyisihkan, tiada melukakan, tidak memperdulikan? Tidak juga akan melepaskan dia, walau apa pun berlaku di kemudian hari? Tiada istilah penyesalan? Hingga ke nafas yang terakhir.

"Ya Allah, berikanlah yang terbaik untukku dari sisimu, yang Engkau rasakan terbaik untukku ...".

No comments:

Post a Comment