Saturday 15 June 2013

Ceritera Cinta


menadah tangan penuh kesyukuran pada perasaan yang mendamaikan
*********************
Akhir akhir ini, saya lebih suka berdiam diri. Kenapa? Kerana adakalanya bila kita berdiam, banyak perkara yang akan dapat kita pelajari. Bila saya diam, tanpa perlu saya bertanya, dia akan memulakan ceritanya. Dan saya mula belajar menjadi pendengar setia.
Begitu juga, adakalanya saya pula yang memulakan cerita sebagai halwa telinganya. Gelak tawa kami silih berganti. Terasa dekat dengannya walaupun realitinya kami berada sangat jauh.
Lantas, sudah semestinya dunia saya terasa sunyi dan sepi bila tiada khabar darinya.

Dari tingkap bilik, pandangan saya tertumpu ke langit. Malam ini, ada sebutir bintang bersinar indah berlatar belakangkan langit yang malap. Kemana perginya sang bulan? Kemana perginya bintang bintang yang selalunya menghiasi kegelapan malam? Kenapa bulan dan bintang tidak mahu menemani bintang yang satu ini? Kenapa ye? Adakah bintang itu turut merasakan kesunyian sama seperti saya?

Persoalan hidup sering muncul pada waktu sebegini.
Tak pernah hilang. Hati menjadi resah. Segala cerita, segala perbualan lalu, cuba saya ingatkan kembali supaya hati tidak mudah menjadi goyah. Namun bisikan-bisikan halus masih ada menghasut, mengatakan yang dia terlalu sibuk untuk mencuri waima sedikit masa buat saya. Ingin sekali membuang resah yang tidak berpenghujung ini.

Mata menatap jarum jam yang setia beranjak dari seminit ke minit yang seterusnya. Pilu.
*****
Tiba tiba terdengar bunyi 'ting' dan icon 'smiley' berserta nama dia tertera di skrin. Lenyap segala resah. Hilang segala sayu. Sekuntum senyuman berbunga kembali. Hati berlagu riang. Dia telah muncul. Alangkah manisnya bila rindu terlerai.

Cinta itu adakala seperti angin. Kita tidak nampak angin sebab angin tidak ada warna. Namun, bila angin berhembus, kita dapat rasakan betapa udaranya sejuk dan mendamaikan.
Begitulah juga satu rasa ini.

No comments:

Post a Comment