Tuesday 11 June 2013

Bintang Yang Hilang I



Suatu ketika dahulu, dia pernah bercerita tentang tahi bintang atau dalam kata orang putih 'falling star'. Suatu fenomena yang sukar untuk dilihat. Kata dia,  andai kita terlihat bintang jatuh, segeralah bisikkan rahsia hati. Pasti permintaan itu akan dikabulkan. Waktu itu saya hanya tersenyum. Saya bukan kanak-kanak yang boleh disogok dengan kisah dongeng sebegitu.
Saya menoleh memandang dia. Indah sungguh kerdipan bintang. Bukan bintang yang berada dilangit. Namun, bintang-bintang yang bersinar di matanya. Sepasang mata yang asyik memandang langit. Mengundang uja.
Dia juga mungkin sama seperti saya, seorang yang masih mempunyai impian yang belum tercapai. Seorang yang masih menggenggam mimpi waima saban hari ditenggelami dengan segala urusan pekerjaan dan tanggungjawab.

Setiap kali memandang bintang di langit, minda menyelak satu demi satu helaian memori. Memutar pita ingatan, memainkan semula segala butir bicara, tawa dan tangis.
Katanya lagi, para pelayar dan pedagang di zaman dahulu juga meggunakan buruj bintang sebagai panduan untuk menetapkan haluan agar selamat sampai ke destinasi yang di tuju.

Pada saya, buruj saya adalah dia. Selagi buruj saya ada dan bersinar untuk saya, saya tak perlu takut apabila kegelapan malam menyelimuti alam atau pada ribut yang mengganas di lautan kehidupan. Saya percaya dia tidak akan tega membiarkan saya terumbang ambing sendirian. Dua tangan bergenggaman seakan mematerikan satu perjanjian hati.
Harapan. 

No comments:

Post a Comment