Thursday 6 June 2013

Kitaran Alam



Ada orang cukup memuja panas matahari. Bagi mereka tidak sah seandainya sehari tidak berjemur di panas. Kulit putih melepak dirasa seperti roti separuh masak. Yang hitam manis pula menawan kalbu.

Lain halnya pula dengan saya. Sejak kecil, saya cukup suka bila cuaca mendung. Teruja apabila rasa angin bertiup kencang ke muka, menyelak rambut menjauhi dari menutupi wajah. Alangkah segar. Justeru, apabila hujan turun membasahi bumi, ianya bagai melengkapkan kitaran alam. Hujan membasuh bersih segala habuk dan debu jalanan. Menyamankan.

Panas di pagi hari. Masa seolah terhenti apabila suhu mencecah 36 darjah Celcius. Panas dan bahang. Hujan turun hanya sebentar. Sekali mata terkelip, angin yang nakal segera meniup awan gelap sarat jauh ke kawasan lain pula. Sabarlah hati. Buangkan cemburu itu.
Fikiran menerawang. Terfikir tentang drama di televisyen dan drama dalam kehidupan sebenar. Tidak kira bagaimana kita mencuba, apabila satu babak hidup telah berakhir, tidak ada cara untuk ulang melakonkan semula. Segalanya telah terpateri dalam CD hidup kita di Luh Mahfuz,  tercatat segala amalan kebaikan dan kejahatan. Boleh di ulang tayang untuk tontonan minda. Namun tiada cara untuk mengubah walau satu apa pun.

Memandang ke langit. Ah, rindunya pada hujan. 

No comments:

Post a Comment