Sunday 9 June 2013

Musim Bunga


Kata dia, musim bunga sudah bermula. Musim bunga di Malaysia? Mengigau ke dia? Malaysia bukan salah sebuah dari negara 4 musim seperti Eropah. Malahan kalau ada pun musim, di sini hanya musim buah-buahan. Setakat bunga, ianya mekar berkembangan sepanjang tahun di sini.

Tergelak besar dia. Oo..yang dia maksudkan ialah 'Musim Bunga' yang satu lagi. Dalam hati ada taman, dalam taman ada bunga. Musim orang bercinta. Saya menyimpul senyuman. Sudah besar rupanya dia. Sudah kenal apa erti cinta dan apa erti sayang.

Kata dia, dia sedang berada di langit ke tujuh. Dia pun tidak tahu bagaimana semuanya bermula. Ceritanya, budak lelaki itu rakan sekuliahnya. Kisah bermula dari selayang kad pengganti diri yang berjaya menguja rasa seraya menggerakkan hati untuk membalas.
Cinta mula mengalir ke segenap pembuluh darah.
Aneh sekali bila difikirkan. Dia ini seorang yang amat pemalu sejak dari sekolah menengah lagi. Susah untuk lihat dia berbual dengan seorang lelaki dengan memandang tepat ke muka orang yang bercakap. Apatah lagi kalau nak lihat dia berborak kosong dengan kaum yang bukan sejenis.

Walau pemalu, dia ini nalurinya sama saja seperti orang lain. Seperti kebanyakan gadis remaja lain, dia sangat minat membaca novel-novel cinta 'Mills and Boons'.  Pernah dia bercerita yang dia ingin sekali jejaka impiannya nanti memenuhi syarat syarat : 'Tall, Dark and Handsome'. Bila teringat cerita lama ni, saya terus mengusik dengan bertanya jika lelaki ini sama seperti putera impian dia.

Dia ketawa. Manis sekali wajah berlesung pipit ini. Katanya realiti kini jauh sekali dari angannya yang dulu. Sang jejaka yang berjaya menawan hati dia seorang pemalu seperti dia. Dia terus bercerita dan bercerita lagi dengan mata bundar yang bersinar riang.

Ingin saja saya bisikkan pada dia: Adik, perjalanan hidup baru hendak bermula. Berhati-hatilah dalam menyerahkan hati. Pergilah menimba ilmu, melihat dunia, mencari pengalaman selagi usia masih muda. Hidup bukan untuk cinta insan semata. 
Namun, bibir jadi kelu. Wajah cerianya. Musim bunga miliknya. Biarlah dia merasai detik ini. Saya akan sentiasa doakan kebahagiaan dia dan akan sentiasa berada di sini andai satu waktu tiba di mana dia perlukan saya. Bibir mengukir senyuman. Telinga merakam suara gembira dia. 
Warna-warni musim bunga.

No comments:

Post a Comment