Wednesday 26 June 2013

Di Akhir Garisan


Ramai pernah bertanya mengapa saya sangat suka berlari. Adakah saya melarikan diri dari sesuatu? Atau berlari mengejar sesuatu?
Tangan menongkat dagu. Bagaimana harus saya menjawab soalan-soalan tersebut ye?
Untuk menerangkannya agak sukar kerana kamus saya edisi terhad, kandungannya nyata berbeza dari kamus umum. 'Jalan ke depan' kata orang, 'jalan tegak' bagi saya. 'Kilang' mereka, 'keylang' bagi saya. 'Hitam' pada orang, 'kelabu' di mata saya.
Menarik nafas, seraya cuba memberikan jawapan 'standard' sambil tertawa agar mereka sangka saya hanya mengusik:
Saya berlari apabila udara di sekeliling terasa mendak, oksigen berada di tahap minima. Saya berlari apabila saya perlukan ruang untuk bernafas. Berlari mampu buat saya hilang rasa takut. Berlari mampu buat saya tenang. Lagi pun kasihan kasut ini kan, andai dibeli semata untuk dijadikan hiasan rak. 
Andai masih ada yang ingin bertanya, "Sampai bila awak akan berlari"? Dengan yakin dan pantas, saya menjawab,"Tak mungkin saya akan berhenti. Ianya sebahagian dari diri. Sampai mati."
********
Namun, dalam dunia ini, tiada yang kekal termaktub sebagai tatu, terpahat di atas batu. Hutan boleh menjadi kampung, pekan bertukar menjadi bandar. Tamadun berkembang, manusia ber'evolusi'. Ini kitaran kehidupan.
Mungkin suatu hari nanti, saya menukar jawapan yang saya berikan dahulu. Mungkin suatu hari nanti, akan tiba saatnya saya tidak ingin berlari lagi. Satu saat dimana hati tidak lagi kekosongan dan hilang segala rasa ketakutan.
Andaikata saat itu tiba nanti, saya ingin berjalan perlahan lahan, menikmati angin malam bertemankan irama seruling malam yang diiringi orkestra alam. Menyusuri pantai sambil bermain ombak yang sesekali membasahi kaki. Tidak kira sama ada saat itu saya masih seorang atau berdua.
Saat itu saya tidak akan lagi berasa takut. 
Ingin.

No comments:

Post a Comment