Friday 7 June 2013

Melankolik



Kata dia, tulisan saya rentak tarinya melankolia. Hujung-hujung cerita pasti akhirannya sedih.
Saya tersenyum. Benarkah? Adakala saya tidak perasan. Saya menulis apa saja yang menyentuh hati, apa saja yang terlintas di fikiran, baik cerita mahupun kenyataan.
Pernah dengar tentang Oscar Wilde yang menulis novel terkenal 'Picture of Dorian Gray'? Sebuah karya hebat tentang Dorian yang menjualkan rohnya sebagai tukaran untuk sentiasa kekal kelihatan muda dan kacak. Setiap kejahatan dan keburukan Dorian hanya akan terserlah pada lukisan potret dan tidak pada wajah fizikalnya. Novel bertema 'Gothic' dan melankolik.
Saya? (tertawa halus). Saya bukan Dorian Gray. Saya tidak menyerikan wajah dengan susuk. Saya juga tidak punyai lukisan potret yang menyimpan khazanah seribu rahsia. Jiwa saya masih utuh milik saya, tidak digalang ganti dengan perjanjian terlarang. Sama sekali tidak.
Yang ada hanya blog-blog yang pelbagai rencam sebagai lokasi curahan rasa dan beredarnya awan hitam yang berada di atas kepala. Terasa hilang resah bila segala kerunsingan dan serabut mengalir dari minda ke papan kekunci dalam bentuk fiksyen mahupun celoteh kosong. Bibir mampu tersenyum dan wajah ceria terpampang untuk tontonan rakan taulan. Ketawa ibarat melodi, bersatu dengan suara-suara usikan.
Bila hati berbicara, senandung lagunya adakala riang, adakala lara dan adakala sepi tanpa kata.
Tidak. Saya tidak melankolik. :p :) Saya sama sahaja seperti kamu.

No comments:

Post a Comment