Thursday 27 June 2013

Indah Malam


Bulan masih belum mahu menampakkan wajah.
Yang ada hanya serangkaian bintang. Indah berkerlipan, tak terkira banyaknya. Walau terasa diri sendirian, sebenarnya di luar sana pasti ada yang lain juga sedang melayangkan pandangan ke langit, melayan rasa.
Mungkin ada yang sedang senyum. Mungkin juga ada yang sedang menung, melayan gelodak rasa yang menerpa. Cacamarba.

Kata orang, perbuatan ini membuang waktu. Namun, adakalanya damai menyapa apabila memandang langit malam. Sepi menjadi indah. Menghirup panorama malam sambil berbicara dengan hati. Mencari erti diri. Introspeksi.
Hidup ini adakalanya susah untuk diduga. Adakala kita rasa amat dekat dengan seseorang tapi hakikatnya hati dia berada amat jauh, lebih jauh dari jaraknya matahari dengan bumi. Adakala pula kita rasa tersisih, padahal dia sebenarnya sentiasa memikirkan tentang kita. Hakikatnya, hati amat mudah berprasangka, minda terlalu banyak andaiannya. Kelabu.
Duduk di tepi jendela. Menyambung fikir, melarik falsafah hidup. Semuanya bermula dari hati, bukan?  Hati itu ruangnya seluas angkasa. Bagaimana mungkin hendak diduga, diterokai sepenuhnya? Itu baru hati sendiri. Apatah lagi sekiranya hendak menilai hati orang. Bulan yang dinanti sebagai peneman malam , mungkin juga tidak pernah peduli pada bisikan dan rayuan hati sang pungguk. Pilu.

Malam semakin suram.
Sebentar kemudian rintik rintik halus hujan mulai turun, membasahi alam. Bulan pasti tidak akan menampakkan wajahnya malam ini. Hampa.
Memejamkan mata. Duhai hati yang gelora, walau langit walang, namun bukan kah bintang masih setia berkelipan di sebalik mendung hujan? Bukankah bulan masih akan tersenyum seperti selalu apabila hujan berlalu? Malam ini mungkin suram, tapi esok siapa yang tahu?  
Membeli jiwa, memujuk kalbu dengan gula-gula kata. Berhasilkah?

No comments:

Post a Comment