Wednesday 12 June 2013

Bintang Yang Hilang II


Namun, langit tidak selalunya akan cerah. Pantai pasti akan berubah. Garuda melanda, deru ria sepi. Kini, dia bukan lagi dia yang saya kenali suatu ketika dulu. Dunia barunya merampas masanya. Merampas segalanya. Tiada lagi masa untuk sesuatu yang remeh seperti memandang ke langit. Tiada jua masa untuk seorang ... saya? (perhubungan yang tak pernah di beri 'label' lisan atau tanda).
Kini, saya mulai faham. Bintang-bintang hanya boleh menunjukkan arah bila kita ada tempat untuk pergi. Apabila kita ada lokasi yang dituju. Andai destinasi tersebut tiada, buruj hilang fungsinya. Ianya akan kembali menjadi rangkaian bintang hiasan yang bertaburan di angkasa. Kaku.
Saya tidak lagi tahu apa impian dan harapan dia kini.
Saya pula? Matlamat saya mungkin lebih menyerupai bulan. Bulan, yang walau menjadi inspirasi pada pemuisi dan lambang kepada kerinduan yang tak terpadam, kekal tidak berkawan. Sendirian.
Hati berhenti berbicara seketika. Melihat langit buat kali terakhir sebelum tangan perlahan lahan menutup jendela tingkap.
Selamat malam bintang. Selamat malam alam.
Lerai. 

No comments:

Post a Comment