Tuesday 4 September 2012

Malaikat Lalu


Di Tanjung Katung airnya biru, Disitulah tempat mencuci mata
Duduk sekampung lagikan rindu, Inikan pula jauh dimata.
*****************************
Hidup ini pasti akan sunyi jika tidak ada gelak tawa dan gurau senda. Usik mengusik melapangkan fikiran dan merapatkan persahabatan. Namun dalam bergurau, tentu saja ada had dan batasannya. Tidak semua perkara boleh dijadikan bahan gurauan dan ada waktu yang memang tidak sesuai sama sekali untuk bergurau.

Ada topik yang bagi kita adalah gurauan biasa, tapi amat sensitif pada orang yang mendengarnya. Adakalanya gurauan boleh menghiris hati dan perasaan sehingga sahabat boleh bertukar menjadi musuh, sayang bertukar menjadi benci. Kata orang sederhanalah dalam setiap perbuatan, jangan sampai melampaui batas.

Dalam Islam juga ada dilukiskan batasan dan adab bergurau:
* Tidak boleh memasukkan isu isu agama sebagai gurauan
* Jangan sampai gurauan menyentuh tentang kecacatan seseorang atau mencaci kekurangan orang lain.
* Gurauan tersebut bukan umpatan atau dengan niat merendah rendahkan seseorang
* Isu jenaka hendaklah benar dan bukan sesuatu yang sengaja direka untuk membuat orang ketawa..

Paling penting, gurauan hendaklah kena pada masa, tempat dan keadaan contohnya bukan di waktu kawan tersebut sedang bersedih atau sewaktu ada kematian. Begitu juga dengan tahap penerimaan orang lain. Orang yang rapat dengan kita mungkin boleh menerima gurauan yang agak melampau atau 'over'. Namun andai orang tersebut adalah orang yang asing atau bukan kenalan rapat, pasti difikirnya gurauan tersebut seperti kritikan atau kurang ajar. Siapa yang tidak rimas dengan gurauan yang melampau lampau dan tidak bertempat? Sebab itulah ada kalanya ada diantara orang sekeliling yang tiba-tiba merajuk, masam muka atau terus beredar dari situ. Terlajak perahu boleh di undur, terlajak kata pasti menyesal tak sudah.

Bagaimana ingin tahu gurauan sudah melampaui batas? Kena peka pada sekeliling. Jika tiba -tiba kita saja yang ketawa, orang lain tidak. Apabila ada yang berubah wajah dari senyum menjadi kelat, apabila malaikat lalu dan suasana menjadi sepi, tentu ada sesuatu yang tidak kena.

Kata orang, lebih baik berdiam diri apabila tiada topik perbualan. Apa yang kita tidak suka orang lain buat pada diri kita, maka janganlah kita lakukan pada orang lain. Jangan pula bila orang lain buat sesuatu yang kita tak suka, kita pula cepat hendak melenting. Apapun, bergurau, biarlah berpada pada. Sederhana dalam setiap perbuatan. Ceria bukan setakat membuat gurauan. Ceria:  bahagia dalam berkawan, tenang dalam percakapan dan ikhlas dalam perbuatan.

No comments:

Post a Comment