Friday 7 September 2012

Antara Dua Hati


Aku menyintai dia..seperti mata pena..
yang mengalirkan tinta..menzahirkan puisi..
***********************************************
Kata dia:
Awak nak tahu apa bezanya antara hati seorang lelaki dengan hati seorang perempuan?

Kata saya:
Beza? Ada ke bezanya?

Kata dia:
Secara fizikal dan zahir nya, dari pandangan mata kasar, dua duanya sama saja. Tapi jika dilihat melalui mata hati.. memang ada bezanya.

Kalau awak nak tahu, hati seorang lelaki seperti almari. Terbahagi kepada beberapa bahagian laci. Teratur dan tersusun. Satu laci untuk sang isteri, satu laci untuk sahabat, satu untuk kawan kawan, satu atau dua laci untuk anak anak, satu laci untuk ayah dan ibu, satu laci untuk negara, satu laci untuk kucing ehh..bukanlah.. satu laci lagi tu untuk kereta baru dia.

Kata saya:
Hmm begitu ye? :) Laci rupanya..

Kata dia:
Betul. Kalau awak tanya seorang lelaki, siapa yang dia paling sayang, dia pasti boleh menjawab dengan yakin. Sebab dia dah kemaskan almari dia: Laci teratas dan ruang paling besar sekali tentunya untuk yang tersayang. Bukan calang orang boleh menyentuh hati dia atau alihkan susunan atau nak masuk pun dalam susunan laci laci tersebut.

Usik saya:
Macam mana pula dengan mereka yang bergelar 'playboy'? Bagaimana pula bentuk laci mereka?

Kata dia:
Itu mereka mereka yang dah salah gunakan laci laci yang ada. Laci lacinya macam lif. Boleh ditukar kedudukan dengan laju dari atas ke bawah. Bergantung dengan siapa mereka bercakap, teman wanita 1, 2 atau 3. Tapi walau macam tu pun, mesti ada satu laci yang mereka biarkan kosong. Reserved for the right one.

Kata saya:
Bagaimana kalau cinta nya yang dilaci pertama tu hilang?

Kata dia:
Terpulang. Ada yang mengisi ianya dengan kenangan dan dikuncinya laci tersebut sampai nyawa berpisah dari badan. Ada pula yang terus gantikan dengan laci baru.

Kata saya:
Oo iye ke. Kalau begitu bagaimana pula diibaratkan hati seorang perempuan?

Kata dia sambil ketawa:
Tidak ada laci langsung. Hati seorang perempuan macam sebuah beg tangan. Satu ruang besar yang di campaknya segala macam alat solek, sikat, pen, duit, handphone. Bercelaru. Cacamarba. Namun dalam bergurau, ada benarnya. Seorang perempuan bila dia sayang, sayangnya memenuhi segenap ruang yang ada. Begitu juga, apabila cinta bertukar jadi benci ianya pasti memenuhi seluruh hatinya. Betul?
*************************************
Dia dan teorinya. Kucing pun boleh bertanduk bila mendengarnya. 

No comments:

Post a Comment