Sunday 30 September 2012

Bermula Semula


Kehilangan.
Dia sekali lagi kehilangan. Kehilangan segala impian serta semangat untuk hidup. Segalanya terasa kosong, hati seolah telah mati dan sisanya telah hanyut bersama aliran air mata yang tak pernah mahu berhenti tatkala dia sendirian.

Sakit.
Semakin hari tubuh semakin lemah, demam tidak mahu surut. Dia hilang kepetahan untuk berbicara. Jiwanya sentiasa merintih. Jari jemarinya tidak berdaya menyampaikan cerita yang ada dimindanya. Terlalu banyak peristiwa, terlalu banyak derita yang dia simpan sendirian. 
Lurus
Dia tidak tahu mereka cerita seindah hikayat purbakala. Dia tak tahu memutar belitkan fakta. Dia malah tidak pandai berlakon walaupun seluruh nasibnya bergantung pada dirinya. Ada yang kata dia seorang yang lurus. Tidak, dia bukan lurus. Hanya seorang manusia yang begitu bodoh kerana tidak mampu menyembunyikan perasaannya.

Wanita
Jika sesuatu itu telah tertulis di azali, sehebat manapun kita merancang, sesuatu perkara itu akan tetap terjadi tidak kira bagaimana kita cuba mengubahnya. Hidup ini ada pasang surutnya. Ada naik, ada jatuh. Sehebat mana pun dia di pandangan umum, dia masih seorang perempuan yang tewas dengan rasa kecewa. Dia masih seorang perempuan yang perlukan tempat pergantungan.

Masa
Dia cuma perlukan masa sendirian. Masa untuk biarkan lukanya sembuh dan masa untuk dia mengenal siapa dirinya dan mencari jalan pulang. Berikanlah dia ruang dan waktu. Dia pasti akan bangkit semula bila tiba masanya, Berilah dia masa untuk membuang rasa pilunya. Moga tahun baru ini dapat menyaksikan dia muncul dengan semangat yang lebih kental.

No comments:

Post a Comment