Sunday 23 September 2012

Melankolia



Bila sesuatu musibah terjadi pada seseorang, amat mudah bagi orang lain mengkritik, mengusik, menyuruh agar jangan mengikut rasa hati..dan perkara tersebut amat kecil sahaja.
Berkata memang mudah namun fikiran tak sama dengan perbuatan. Bila kita hendak mengambil sesuatu tindakan, yang akan menanggung segala kesannya adalah diri kita sendiri. Fikiran tidak dapat merasa sengsaranya tubuh. Tubuh yang dimiliki oleh hati dan perasaan lah yang akan menerima kesakitan atas setiap keputusan yang dibuat oleh fikiran.
Samaada kata kata yang datangnya dari mulut atau mata yang membaca hasil luahan bicara yang menghiris tajam, itu tidak penting bagi fikiran. Fikiran hanya mementingkan logika.
Hati dan perasaan lah yang harus bersedia untuk menerima keputusan fikiran. Melawan kehendak hati, menurut kata akal. Dua elemen berbeza dalam satu tubuh. Tubuh semakin lemah.. dan bagai satu putaran 'boomerang', hati pula akan mempengaruhi , menjadi dominan, mengatasi kekuatan fikiran. Tentangan demi tentangan di antara 2 elemen yang sepatutnya saling melengkapi, kini memberontak sehingga tuan empunya diri tidak lagi mampu tenang. Kedamaian yang hilang.


No comments:

Post a Comment