Monday 10 September 2012

Kisah Memancing Ikan


Cerita ini dari Dr HM Tuah. Katanya:

"Sytt..saya nak tanya satu soalan boleh tak? Pernahkah kamu memancing ikan? Tak perna? Pernahkah kamu melihat org memancing ikan? Tak pernah juga, tapi bolehkah kamu membayangkan seseorang sedang memancing? Tentu boleh kan.

Bayangkan kamu sedang menemani seorang teman yang sedang asyik memancing. Tiba-tiba mata kailnya disentap oleh seekor ikan. Lantas dia segera memutar pemutar tali pancing. Sekali-sekala dia menhenjut-henjut jorannya supaya mata kail semakin menyangkut di mulut ikan. Ianya berterusan hingga ikan itu dpt dinaikkan ke atas.

Kamu lihat teman kamu itu tersenyum lebar. Gembira benar hatinya. Kamu juga turut tersenyum kerana itu bermakna kemenangan besar bagi dia. Kamu turut teruja melihat teman kamu itu mencabut ikan daripada mata kailnya. Tapi tiba tiba, dia mencampakkan kembali ikan itu ke air.

Eh,apa hal ni? Kamu memandang teman kamu itu dengan seribu tanda tanya tapi dia kelihatan bersahaja seolah-olah tindakannya itu tidak menimbulkan sebarang persoalan.

Cuba bayangkan apa yang akan dirasa oleh ikan itu? Bolehkah ia menyambung hidupnya dengan mulut yang terluka atau mungkin perutnya yang sudah robek? Sudah tentu ia akan mengalami kesakitan sebelum akhirnya ia mati. Dengan mulut yang koyak dan perut yang robek, dia tentu tidak dpt mencari makanan dan tidak mampu berenang. Ia mungkin disisihkan oleh ikan ikan lain kerana sudah lemah.

Begitulah juga di umpamakan cinta. Apabila kamu memberi banyak pengharapan kepada seseorang, dan setelah dia mula menyayangi diri kamu, hendaklah kamu menjaga hatinya.

Jangan sesekali mempermainkan hatinya dan terus meninggalkan dirinya begitu saja kerana dia pasti akan terluka oleh kenangan bersama kamu dan mungkin tidak dapat melupakan segala galanya.

Oleh itu, apabila kamu merelakan hati kamu untuk bercinta, seriuslah dalam tindakan dan keputusan kamu. Jika kamu hanya ingin bermain main, ingatlah bahawa akan ada pihak yang terluka dan menangis.

Bayangkanlah betapa sakit dan menderitanya ikan yang terpaksa menjalani hidupnya setelah dilemparkan kembali ke air. Begitulah, alangkah sakitnya hidup bersama hati yang robek kerana dikecewakan seseorang.

Cinta pertama akan kekal sehingga ke ahir hayat. Ia ibarat gambar foto yang di ambil dan kemudian di simpan dalam album. Setiap kali membuka album, mata pasti melihat dan hati pasti terasa bila memendang foto tersebut.

Cinta adalah fitrah manusia. Tuhan menjadikan cinta untuk memberi keseronokan kepada hamba-hambaNya dalam menjalani hidup mereka. Tapi pernahkah ada yang bercerita bahawa lebih ramai orang yang menderita kerana cinta daripada bahagia kerana cinta? Kenapa jadi begitu?

Jika kamu sedang bercinta di waktu ini, peliharalah hatinya dan rencahilah cinta kamu dengan kejujuran dan keikhlasan serta dasarkan cinta kamu kerana Tuhan. Hanya cinta begini akan kekal walaupun menempuh jalan berliku dan akhirnya menumpahkan air mata kesedihan.

Jika kamu belum bersedia untuk berlaku jujur, maka janganlah bercinta dahulu.
Jika kamu belum bersedia utk setia, janganlah cuba memberikan hati kepada org lain. Perbuatan begini akan hanya membuang masa dan membazirkan air mata.

Jika kamu memancing, dan ada ikan yang memakan umpan kamu, teruslah ambil ikan itu dan bawa pulang. Kerana itu lebih baik daripada kamu membuangnya kembali ke dalam air kerana perbuatan kamu itu memulakan satu derita.

No comments:

Post a Comment