Sunday 13 January 2013

Mimosa


Kata Dia: 'Mimosa' itu hanya bebunga rumput liar. Walau ada yang melihat bunganya indah, hakikatnya Mimosa tetap dari rumpun keluarga 'rumput'. Tiada langsung nilai komersial, apatah lagi untuk dipuja sebagai ilham pemuisi.
Resmi duniayang indah dippuja-puja, yang capik diketepikanyang gagah disanjung tinggi, yang lemah dianak tirikanyang kaya dihormati, yang miskin di caci-caci.
Bukankah "Mimosa Pudica' itu hanya nama saintifik? Asal kejadian tidak berubah hanya dengan memanggilnya dengan nama lain. Daun 'Semalu' masih tetap akan menguncup bila disentuh maupun disapa oleh tiupan kuat sang angin. Bunga 'Semalu' berkembang sehari cuma. Sekuntum tidak kelihatan, banyak baru terlihat ungu di celah hijau rerumput. Tumbuhnya melata di longkang dan kawasan terbiar.
Hidup segan, mati tak mahu.Patah tumbuh, hilang senang berganti.Walau dipotong, umbinya masih mampu mengeluarkan pucuk yang baru.Ada tidak meramaikan, tiada tidak terasa.
Saya memandang dia. Dia dan falsafahnya yang pelbagai. Bukankah Tuhan telah jadikan setiap sesuatu itu ada yang sama dan ada yang berlainan? Rempah ratus dunia. Ada pelbagai rasa, pelbagai ragam. Saling melengkapi dan saling mempelajari erti kesabaran serta persaudaraan.
Mimosa.

No comments:

Post a Comment