Wednesday 16 January 2013

Perhentian



Rasa cinta sedia wujud di dalam jiwa sejak manusia itu lahir ke dunia. Cinta bermula dari rasa kasih yang di luahkan dengan setiap belaian ibu, membawa kepada rasa cinta kepada kekasih dan akhirnya cinta kepada Sang Pencipta..
***********************************
Kata Dia:  Hmm.. awak tahu..Saya cukup teruja dengan cerita tadi. Tentu seronok andai dapat jadi seperti watak utama tersebut. Bayangkan kalau kita dapat hidup buat selama lamanya. Kita boleh melihat perubahan dari satu zaman ke zaman, dari satu era ke era yang lain. Malah kita juga boleh menyaksikan bagaimana sejarah dicipta. Dan..ehem..yang paling utama..kita dapat hidup selama lamanya dengan orang tersayang.

Kata Saya: Entahlah. Kalau diberi saya untuk hidup selama 100 tahun, rasanya saya akan tolak.
Kata Dia: Kenapa pula?
Kata Saya: Siapa tahu apa akan terjadi pada masa akan datang? Mungkin dunia masa tu lebih teruk keadaannya berbanding sekarang. Mungkin juga hidup kita susah nak sesuaikan diri dengan keadaan sekeliling yang mungkin lebih mencabar. Mungkin juga kita akan terasa sunyi bila kawan kawan yang rapat pergi ke alam satu lagi..seorang demi seorang. Yang tinggal kita saja. 'Selamanya' itu satu jangka masa yang terlalu amat lama..
Hari ini hati dia milik saya. Hari esok, belum tentu hatinya masih milik saya.
Awak tahu..andai saya ditakdirkan mati pada esok harinya, saya terima dengan rela. Kalau saya mati pun, saya akan mati dengan mata tertutup..(ketawa) kerana sekurang kurangnya saya telah miliki apa yang saya impikan.

Kata Dia: Ceh..awak ni tak sayang mulut langsung. Jangan le cakap macam tu! Nanti kalau mulut tu masin macam mana?

Saya tersenyum dan tidak menjawab pertanyaan dia. Kalau tak disebut pun, bila tiba masanya. mati tu tetap akan datang. Tak sesaat pun terlalu cepat atau terlalu lambat. Lebih baik di sebut sebab sekurang kurangnya saya akan sentiasa ingat pada kematian. Dan dengan ingatan itu, semoga hati akan menjadi lebih lembut dalam mengerjakan suruhan Tuhan. Bukankah hidup ini ibarat berteduh di satu perhentian sementara?

1 comment:

  1. hish! nak berhenti pulak!Kita ajak jalan je dulu dia nak berenti pulak!

    ReplyDelete