Wednesday 23 January 2013

Rintihan Seorang Isteri



Keringkanlah pipimu ratnaku
Cubalah senyum..
Kerna tangisanmu akan hanya menambah dukaku

********************************
Cerita dia: Terkadang saya tertanya tanya kenapa saya berkahwin...

Tanya saya: Kenapa ye? Bukan ke awak nampak bahagia selama ini?

Kata dia: Zahirnya itu yang saya cuba tunjukkan. Namun, realitinya ikut nasib badan. Untung sabut, timbul. Kalau malang, tenggelamlah dia.
Awak tahu, orang lelaki ni hidupnya jadi mudah bila berumahtangga. Tidak perlu ke dapur, tidak perlu membasuh pinggan , memasak atau menjaga anak apabila letih pulang dari kerja. Tak seperti tugas seorang isteri. Sentiasa ada sahaja yang perlu diuruskan.
Apabila isteri lakukan kesilapan kecil, pasti laju sahaja mulut si suami hendak mengherdik dan mengkritik tanpa pedulikan hati seorang isteri yang mudah tersentuh, sebak, sedih dan kecewa.
Ada suami yang anggap dirinya betul sentiasa. Isteri tiada hak untuk bersuara apatah lagi untuk membetulkan keadaan. Segala usaha untuk menjaga rumahtangga tidak dilihat, ditambah lagi dengan kata kata kasar dari sang suami. Isteri yang penyabar mungkin hanya akan mendiamkan diri sambil makan hati. Bagi yang berani, pasti runtuh satu rumah dengan bunyi gaduh suami isteri.
**********
Saya terdiam.
Betul kata dia. Yang nyatanya perkahwinan bukan lesen untuk mendera emosi dan fizikal sang isteri. Ada isteri yang tidak mengharap limpahan wang atau kemewahan yang menggunung dari suami. Hanya inginkan kasih sayang, belaian dan perhatian sewajarnya

Seorang perempuan juga mempunyai maruah diri. Terkadang dia tidak mampu meluahkan hasrat hatinya dengan kata kata. Andai diperlakukan dengan lembut, pasti dia akan memberikan seluruh cinta dan kesetiaannya pada seorang lelaki bergelar suami. Hati yang tercalar mungkin akan sembuh tapi parutnya pasti tidak akan hilang seumur hidupnya.
          Hargailah.

No comments:

Post a Comment