Tuesday 8 January 2013

Gurindam Jiwa 8


Langkah terhenti seketika.  Mata ligat memerhati sekeliling , mencari dari mana datangnya suara ketawa mengekek tersebut. Dia ke? Rasanya tak ramai yang punya gaya ketawa seperti itu.. Mungkin hanya 1 dalam puluhan sahaja. Rindu mencuit hati.
Hmm..bukan dia. Sebenarnya akal memang kuat berkata tak mungkin dia berada disini, tapi hati masih mengharap ada kemungkinan (walau hanya 10%) yang dialah pemilik ketawa tadi. Saya menggelengkan kepala  sambil tersenyum sendiri. Kenapa lah ye, hati memang selalu bertentangan dengan fikiran. Degil.. degil..dan degil.. seperti tuannya.
Walau kami berlainan ibu dan bapa, dan tiada sebarang talian kekeluargaan, tapi terasa banyak persamaan yang ada. Sebenarnya, kalau diikutkan, perbezaan kami juga banyak. Tapi bukan kah manusia ni lebih suka mencari apa saja persamaan yang ada bila dia sukakan sesuatu? Begitu juga jika sebaliknya.. 
Minda pantas meniti memori lalu. Arah perjalanan hidup kami agak selari. Cerita dia, seakan cerita saya juga. Bezanya..saya lebih suka memilih untuk menjauhkan diri bila masalah tiba. Mencari ruang untuk berfikir.
Ikin pula memilih untuk menghadapi apa jua rintangan dengan gelak tawa nya. Katanya, bila kita sedih dan kita layankan sedih tu, jiwa akan bertambah tertekan. Sepatutnya kita yang mengawal keadaan, bukan sebaliknya. Semakin tak ok, semakin kita kena 'ok' kan keadaan. Dan dia ketawa lagi.  
Adakalanya, saya ibaratkan dia bagai mentari, membawa sinarnya ke mana saja dia pergi. Mengusik dan diusik..  tawanya bergema lagi. Saya ingin sekali jadi seperti dia. Banyak perkara yang saya hanya mampu fikirkan, dia membuatnya dengan begitu mudah sekali.
Tapi, dia juga sebenarnya tidak sekuat yang saya sangkakan. Bila malam tiba dan tiada teman di sisi, dia akan jadi lebih rapuh dari saya. Waktu itu, saya pula cuba menjadi bahu tempat dia meluahkan rasa. Ibarat bulan yang hanya hadir diwaktu malam, walau cahaya nya tidak secerah mentari, namun sedikit sebanyak dapat menjadi tempat dia meluahkan rasa dan bercerita.
Apa agaknya khabar dia sekarang? Semoga segala masalah dia telah selesai. Hmm.. mungkin juga dia dah jadi jutawan seperti mana yang selalu dia angankan. Siapa tahu kan.. :) 
Mudah-mudahan.
   

No comments:

Post a Comment