Sunday 20 January 2013

Fireworks


Dia menemani saya melihat bulan malam ini.

Mulutnya tak henti bercerita tentang tunangnya dan hari pertunangannya yang selamat dilangsungkan siang tadi. Saya tersenyum..terhibur melihat keletahnya..darah muda katakan.

'Macam mana Hawa boleh terpikat pada dia?' tanya saya dalam nada mengusik.

Hawa terdiam sebentar, sebelum menjawab dengan serius:

'Susah nak terangkan, sis. Dia tu macam fireworks. Setiap kali pandangan kami bertemu, terasa seperti ada 'arus elektrik', tak pun macam ada pameran bunga api dalam dada. Berwarna warni..penuh dengan letupan dan degupan jantung jadi deras.'

Saya tersenyum. "Sampai macam tu sekali?"

Hawa tersipu malu.
"Sis mungkin tak percaya. Tapi..itu yang saya rasa. Alah, sis..Ibarat angin. Kita tak boleh nampak angin, tapi kita boleh rasa dan kita tahu angin itu ada. Sis faham kan apa saya maksudkan?'

Kesian dia. Saya harus berhenti mengusik dia. Saya mengangguk dan perlahan lahan alihkan pandangan ke bulan. Indah pemandangan malam ni.

Fireworks..? Hopefully fireworks mereka berdua tak akan terpadam. Hidup ini tak semudah itu, Hawa. Ada ranjau dan ada durinya. Tapi setiap ceritanya pasti berlainan kan. Hawa jelas lebih kuat semangat nya.

Selamat Bertunang, Hawa dan semoga berbahagia. Jangan dibakar semua mercun yang ada ye.. :)

No comments:

Post a Comment