Saturday 26 January 2013

Apa Ada Di Hati



Kebencian hanya akan membawa kemusnahan. Namun jalan menuju kebahagian juga bukan mudah.. sentiasa ada onak dan duri. Kenapa? Kerana tiada apa yang percuma dalam dunia ini... Semuanya ada harga yang perlu di bayar..
******************************
Dalam berbual-bual, tiba tiba dia mengalih topik perbualan.
Kata dia: Awak tahu, dalam hati saya sekarang ada taman..
Kata saya: Aik. Sejak bila pula tu? (senyum) 
Kata dia: Kenapa? Pelik sangat ke?
Kata saya: Tak pelik. Ayat tu memang 'cliche', sentiasa di mulut budak budak muda zaman sekarang. Tapi. rasa macam ianya tak sesuai datangnya dari mulut awak.(senyum)
Kata dia: Apa orang macam saya tak boleh 'jiwang'? Hanya kerana nampak garang, tak boleh ada perasaan macam tu?
Kata saya: (ketawa) Tak adalah macam tu. Jangan le tambah 'sensitif' kat portfolio awak tu. Langsung tak padan. Ok, serius sekejap. Taman apa ye yang ada kat hati awak? Taman Rama Rama? Taman Orkid? Taman Asean? Atau..Taman Buaya? (ketawa)
Kata dia: Awak ketawakan saya ye. Cemburu le tu. Sekurang kurangnya dalam hati saya ada 'taman'. Dalam hati awak ada apa. Pergi kerja awal, balik kerja lewat. Kebahagiaan tu bukannya boleh di beli dengan duit. Awak tak terasa ada apa apa yang kurang ke dalam hidup awak..?  Awak tahu tak..bila hati terasa kosong, segala kemewahan, degree, kerjaya, semua tu tak ada maknanya. Sama aje macam debu di jalanan.
*******
'Touche'. Mengusik orang tak berpada pada, tapi bila kena pada batang hidung sendiri, seolah  jadi bisu. Tak terjawab.
Apa ada dalam hati saya? Dia silap, hati saya tidak kosong. Ada sesuatu yang tak bisa di luahkan. Sesuatu yang tak mungkin orang lain akan faham. Jangan hanya melihat pada zahir.
Hidup di dunia ini seperti satu perjalanan yang terlalu panjang. Dalam perjalanan tersebut, kita banyak membuat persinggahan. Adakala kita terleka dan singgah terlalu lama di satu dua tempat hingga terlupa destinasi terakhir kita.
         Tidak akan terlihat keindahan 7 warna pelangi, andai tiada hujan membasahi bumi..

No comments:

Post a Comment