Friday 29 March 2013

Tekanan & Ujian


Pakcik KJ diam, terus memandang ke hadapan. Memandang pokok yang pernah dipanjatnya. Kemudian dia berpaling ke arah Haliza yang duduk di sisinya.

'Pakcik ni tak bersekolah tinggi. Tak tau macam mana nak jawab soalan kamu tu. Cuma, bila pakcik rasa tertekan, pakcik akan cuba lepaskan tekanan tu. Masalahnya, orang sekarang ramai yang keliru samaada nak lepaskan tekanan atau lupakan aje tekanan tu.

Misalnya, kekadang kita rasa tertekan dengan keluarga, sekolah atau kerja. Pilihan kita waktu tu untuk lepaskan tekanan ialah dengan menjerit, berjogging, berlari, bersukan, menulis, menangis dan macam macam lagi. Kekadang, walau dah buat semua tu, tekanan masih ada sisa nya. Jadi pilihan lain ialah: melupakan tekanan tu.

Macam mana? Ada yang ambil dadah dan ada yang bunuh diri. Cuba untuk melupakan tekanan yang bebankan fikiran. Sedangkan tekanan tu ada dalam hati. Ianya tak akan hilang selagi kita tak lepaskan nya. Melepaskan bukan bermaksud melupakan.

Haliza kena ingat. Tekanan tak wujud dalam jiwa kita secara kebetulan. Tujuan tekanan wujud dalam hati kita ialah untuk ingatkan kita yang kita ni hamba Allah. Tuhan berikan kita ujian dalam berbagai bentuk dan salah satu nya ialah.. dengan tekanan.

Jangan hanya soal hati kita kenapa ada tekanan. Soal juga perbuatan kita. Soal juga tentang masa silam kita. Soal segala galanya. Tapi jangan harapkan jawapan dari mereka. Harapkan jawapan dari Tuhan.

Berdoalah agar di lapangkan hati kita. Berdoalah juga agar di lepaskan tekanan dari dalam hati kita. Lambat atau cepat, Tuhan akan bagi jawapan untuk soalan soalan kita. Dan satu hari, tanpa kita sedari, kita sudah boleh tersenyum.. kita tak sedar yang tekanan tu dah hilang. Cuma, ingat. Tekanan itu akan sentiasa silih berganti dalam hidup kita. Sebab tu lah ianya di panggil ujian.

Ya, soal lah hati kamu. Soal lah hati kamu sewaktu kamu berdoa. Jadikan diri kamu hamba yang sebetul betulnya hamba Tuhan..
****************************
Petikan dari Dunia ini Sederhana kecil

No comments:

Post a Comment