Thursday 7 March 2013

Sendiri II


Cinta itu datang tanpa sebarang syarat..
Melihat dirinya bagai melihat diri sendiri di dalam cermin. Segala watak, peribadi dan budi bicara  terserlah melalui pandangan sidia. Benar atau tidak bayangan tersebut, ianya soalan kedua.

Yang nyatanya, bila dia melihat kita sebagai seorang yang berani, rasa takut yang ada tiba tiba menghilang. Kita sebolehnya ingin menjadi seperti mana dia melihat kita.

Kata ahli falsafah:
Bila cinta itu hadir, Ia mampu mendorong

seorang penakut, menjadi berani,
seorang kedekut, menjadi dermawan
seorang biasa, menjadi kreatif,
seorang gagap, menjadi fasih berbicara
seorang lemah, menjadi kuat
seorang raja, menjadi rakyat biasa,
seorang saintis,menjadi sasterawan,
seorang peramah, menjadi pendiam,
seorang berani, semakin terserlah kehebatannya..
dan juga sebaliknya...

Ada yang bertanya kenapa saya menulis?
Ada yang mengikuti, dan ada juga yang membenci.
Ada yang memuji, dan ada juga yang mengeji. Katanya saya menulis semata mata untuk menyentuh jiwa, memainkan perasaan,  melemahkan hati mereka yang membaca, malah untuk mengkhayalkan minda.

Tulisan saya bukan dituju pada sesiapa. Hanya meluahkan rasa, berkongsi cerita sahabat, adakala untuk menjaga jiwa sendiri agar hati tidak menjadi keras dengan segala pancawarna kehidupan seharian. Realiti adakalanya terlalu berat, maka sesaat saya cuba melupakannya. Tidak ada sebesar zarah niat menyakiti hati sesiapa.

Pergilah
dan biarkan diri ini sendiri
mencipta lagu dan irama tanpa suara
bersulam cerita, mimpi dan angan
tenang bertemankan malam.
Selagi hayat masih ada..
biarkanlah saya seadanya..

No comments:

Post a Comment