Monday 4 March 2013

Berlari Ke Langit IV


Adakalanya terasa diri hanya menyusahkan.
Setiap kata membuahkan amarah, setiap bicara disalah ertikan.
Mencuba yang terbaik, tapi hasilnya adalah sebaliknya.

Adakala hati tertanya tanya, releven kah diri ini..
Tanpa saya, dunia tetap berputar atas paksinya. Adanya saya, tidak menambah baik sebarang keadaan. Kosong..kosong..dan kosong..

Adakalanya saya ingin sekali meninggalkan bumi Malaysia ini.
Berlari dan berlari hingga ke Kutub Utara, mengembara hingga ke Alaska di mana tiada siapa kenal siapa saya, di mana tiada siapa tahu sejarah saya, dan mungkin ada yang memerlukan kehadiran saya. Tak ada yang mengganggap saya menyusahkan.
Malah mereka mungkin menerima kehadiran saya seadanya dengan segala kelebihan dan kekurangan saya. Menerima hakikat yang ada kalanya saya gembira dan adakalanya saya menangis tanpa mengharap sebuah senyuman itu sentiasa ada sepanjang waktu. Dan saya tidak mengharap akan ada sesiapa yang mengejar atau mencari saya sehingga sejauh itu.

Tuhan, dunia ini amat luas tapi akan adakah satu jawapan menanti di Kutub Utara itu? Akan terubatkah segala luka goresan kehidupan pabila kaki menyentuh bumi Alaska? Atau adakah diri akan menjadi sebeku hati, tak tersentuh lagi dengan segala kata dan bicara?

Atau ketenangan itu hanya kan wujud bila saya mampu untuk berlari ke langit-Mu?

No comments:

Post a Comment