Friday 24 May 2013

Merajuk Pada Yang Sudi



Setiap kali hati terguris, setiap itu saya akan merajuk dengan dia. Anehnya, dia seakan tidak peduli. Hanya berdiam diri, membiar saya pulih dengan sendiri. Berkelakuan seperti tiada geseran yang berlaku.
Suatu ketika, saya beranikan hati bertanya pada dia, mengapa setiap kali ada pertelingkahan, saya yang pasti mengalah, menegur dia semula. Mengapa agaknya dia tidak pernah ingin memujuk.
Jawap dia tegas: Merajuklah hanya pada orang yang sudi memujuk.
Saat itu hati sungguh terhiris.
Seandainya saya merajuk sehingga 100 tahun? Seandainya saya menjauh? Seandainya saya bersedih sekalipun? Adakah dia tak akan sudi memujuk?
Seandainya dengan dia, saya tidak boleh merajuk, lantas adakah saya masih lagi relevan pada diri dia? Hirisan demi hirisan hati, membuat bibir tak lagi mahu meluahkan rasa.
          *******
Hari ini, roda kehidupan berputar ke arah bertentangan. Dia tiba-tiba ingin memujuk, sedangkan saya tidak lagi mempunyai rajuk. Dia pula menghadiahkan tanya dan saya memulangkan jawapan dengan perlahan:
Maafkan saya. Hari ini saya tidak lagi mempunyai hati untuk merajuk. Saya juga tidak meminta untuk dipujuk. Pergilah. Pujuklah pada orang yang sudi merajuk dengan awak. Sayangilah pada yang kasih.
Tatkala langkah membekas lara, kata dirangkai dusta dan suara menikam rasa, diri ini berpaling pergi. Bawa hati. Menjauh. 

1 comment: