Thursday 30 May 2013

Meja No 29


Suatu ketika dulu, mereka duduk di meja no 29. Kerusi di penjuru bersebelahan. Berbual tentang dunia, tentang kehidupan, tentang harapan dan tentang apa sahaja yang terlintas di fikiran. Cerita bersulaman tawa, rajuk dan pujuk. Usik-mengusik halwa telinga. Ada sahaja bahan bualan. Makanan dari pinggan masing-masing bertukar destinasi, rasa-merasa. Sesekali tangan bersentuhan, rona merah memercik di wajah. Tangan di atas menggenggam tangan di bawah. Erat. Pandangan saling berbalas. Mereka dalam dunia mereka. Bahagia.
Hari ini, mereka masih duduk di meja yang sama: Meja no 29. Kerusi masih lagi di penjuru bersebelahan. Sang jejaka berbicara, cuba mencerahkan suasana. Sang gadis diam seribu bahasa. Malaikat menumpang lalu. Keadaan dingin membisu. Udara sarat dengan ketegangan yang tak terlafaz. Hati penuh dengan sayu yang tak terbendung. Makanan di hadapan hanya dikuis-kuis, seolah menyingkap andai jawapan bagi setiap persoalan ada di situ. 
Saat ini, mereka masih duduk di meja yang sama: Meja no 29. Kerusi masih lagi di penjuru bersebelahan. Sang jejaka memandang tepat kepada si Dia. Kepala sarat dengan sesalan dan cara untuk memulihkan keadaan. Sang gadis memalingkan wajah, memerhati dunia sekeliling kecuali ke sudut Sang jejaka berada. Tangan di atas cuba menggenggam tangan di bawah. Perlahan tangan bawah ditarik dari genggaman, wajah masih berpaling ke lain.
Hati semakin parah, langit mendung. Pasrah.

No comments:

Post a Comment