Monday 6 May 2013

Selamat Malam II





  • Bicara seorang teman:


  • Dia pernah berkata: Saya tak akan lepaskan genggaman tangan awak, melainkan awak sendiri yang meleraikan. Saya akan bertahan lelah, mendayungkan sampan hingga ke mana pun perhentian yang awak inginkan. Semangat akan kental melawan pelbagai dugaan. Berkawan biar selamanya.
    Saya percaya pada dia. Saya percaya janjinya bahawa kami akan berkawan hingga selama mungkin. Tapi.."selama mungkin" itu rupanya satu tempoh yang amat pendek. Dalam renyai hujan, genggaman semakin longlai. Namun kami masih cuba bertahan atas puing-puing persahabatan yang kian reput. Wajahnya resah, hatinya walang, tenangnya menghilang.
    Lantas, saya membuat keputusan. Menarik tangan kerana tidak sanggup lagi melihat dia muram. Menyimpan rasa dalam botol yang hampir melimpah tumpah. Bibir tersenyum namun hati menahan hujan.
    Atas dasar persahabatan dan kemanusiaan, saya memalingkan wajah. Menyusun langkah, menjauh. Semoga tawanya kembali berkumandang tanpa seorang saya yang membebankan dia. Semoga senyumannya kembali terserlah, jingga dunianya. 
    Maafkan saya, kerana menghilang. Hidup kadangkala kejam dan menyakitkan. Namun, kita buat yang terbaik, tetap cuba hadiahkan sebuah senyuman buat seorang yang pernah bernama "sahabat". Senyumlah. 

    No comments:

    Post a Comment