Sunday 5 May 2013

Kata


Kata dia: Perasaan sepatutnya dilihat seperti blok-blok lego yang diasingkan mengikut warna dan disimpan dalam laci. Bila marah, awak keluarkan blok lego merah. Bila sedih, awak keluarkan blok lego hitam. Bila riang, awak keluarkan blok lego jingga. Luahkan biar jelas pada orang yang menerima.
Kata saya: Ianya tak semudah itu. Adakala kita perlu bersembunyi di sebalik lenggok bicara demi menjaga  hati mereka yang disekeliling. Kita cuba menarik helaian rambut yang terselit di celah tepung. Harus berhati-hati. Agar rambut tidak terputus dan tepung tidak berselerak. 
Bicara adakalanya bukan gambaran sebenar hati. Banyak yang perlu ditapis. Kata bukan sabda pendita.
Adakala bila tiba saat di mana benar-benar perlu untuk meluahkan kata, lidah membisu seribu bahasa. Kata-kata seolah 'zero' nilainya. Takut seandainya apa yang terluah semakin memburukkan keadaan. Penyesalan akan terbeban di bahu. Lantas, diri memilih untuk menelan kata, diam seribu bahasa. Ianya lebih mudah.
Kata dia: Kalau kita sentiasa berfikir banyak sebelum berbicara, kita tak akan bergerak ke mana. Menyimpan semua rasa akan menekan jiwa. Duduk, berbicara, terangkan satu-persatu. Berbincang, bukan bertelagah. Luahkan dengan kata-kata. 
Hmm.. adakala diam itu perlu.

No comments:

Post a Comment