Friday 3 May 2013

Gurindam Semalam


Hati amat terkilan.

Betapa kerasnya hati seorang lelaki itu. Besar sangatkah kesalahan yang dia lakukan selama ini? Jika iye, apakah yang sebenarnya yang telah dia lakukan? Dari kaca mata apakah dirinya dinilai? Neraca apakah digunakan untuk menimbang kebaikan dan kesalahannya?

Benarkah dia wanita yang sebenarnya terlalu sensitif, mudah tersinggung dan terguris perasaan?
Dia tidak faham apa sebenarnya yang telah berlaku. Sesungguhnya dia letih untuk menghadapi segala permainan perasaan ini. Kudrat terasa amat terhad. Tiada dahan untuk menumpang teduh.

Saat badai melanda, diri amat memerlukan sokongan, buat pertama kalinya dia melupakan segala harga diri menghulur bicara meminta tolong. Tapi jawapan yang diterima negatif. Tiada siapa sudi membantu. Hari ini juga dia melihat orang yang berjanji akan sentiasa berada di sisi  hilang dari pandangan. Dia  dipinggirkan.

Digigitnya bibir sekuat rasa. Pedih dan perit..terasa darah dari bahagian yang luka. Kesakitan itu menjadi penghalang bagi airmata dari mengalir keluar. Dia tidak akan menangis lagi di depan sesiapa. Sesungguhnya dia telah muak dengan tuduhan yang tak berasas dan juga dengan kata- kata pengharapan yang disemai tanpa maksud. Semuanya hanya satu permainan dan dirinya buta kerana tidak tahu membezakan warna.

Pernahkah ada yang terfikir tentang perasaan dia dalam semua ini? Pernahkah ada sesiapa yang terfikir bahawa hatinya benar benar terluka, hancur hingga menjadi debu setelah seluruh kepercayaan dan harapannya diletakkan pada orang yang telah berjaya membuka pintu hatinya?

Biarlah. Akan wujud satu hijab pemisah hati dan minda kini.
Jalan cerita akan ditulis secara berbeza.
Dia hari ini tidak lagi sama dengan dia yang semalam. Dia kini beku. 

No comments:

Post a Comment