Sunday 19 May 2013

Tentang Cinta


Kata Dina:
Awak, saya tak faham sesuatu. Sebelum ni saya tak ada apa apa hubungan langsung dengan dia. Tapi semalam, sewaktu dia meluahkan perasaan hati dia pada saya, ada satu perasaan lain tiba-tiba meresap dalam hati saya. Rasa malu, rasa gembira dan juga ada rasa takut muncul silih berganti. Saya cuba mencari sebab kenapa dan sejak bila saya sayangkan dia tapi saya masih tak mengerti.

Kata saya:
Susah saya nak jawab soalan Dina. Bila tiba soal hati dan perasaan, tak ada formula atau teori yang kita dapat digunakan. Logika akal tak lagi boleh diaplikasikan. Dari tidak ada, tiba-tiba jadi ada. Dari tak merasa, berpusing 360 darjah menjadi penuh dengan 1001 rasa yang pelbagai.

Perlukah cinta itu mempunyai sebab? Perlukah kita memerah otak memikirkan kenapa ada cinta? Perlukah ada alasan? Yang penting, bukankah kini ianya telah ada?
Seribu satu rasa. Terutama sekali bila bersendirian dan berjauhan.
Hati adakala jadi tidak tenang. Diri mula kenal apa itu 'rindu'. Seperti pungguk yang menunggu dengan resah munculnya sang bulan yang bersembunyi dibalik awan. Walang rasa bila tidak ada berita darinya atau apabila sidia tiba-tiba menyepikan diri. Susah untuk memberi senyuman, apatah lagi memberi tumpuan pada kerja. Satu demi satu kebarangkalian dan teori negatif mendatang. Rasa ingin menangis. Malam dan siang seperti tak ada bezanya. Kelabu.

Namun, apabila dia ada dan apabila dia senyum, segalanya berubah. Hati berbunga, bibir tak henti menghadiahkan semanis-manisnya senyuman. Tidak ada satu pun bayangan kesedihan. Apa yang ada cuma sayang yang mendalam.

Andai dia bertanya adakah saya sayangkan dia, dia hanya perlu memandang wajah saya untuk mendapatkan jawapan. Diam mulut, mata mengatakan segalanya.

No comments:

Post a Comment