Friday 15 February 2013

Hati Yang Kecil


Nasihat dia :
Kejahatan jika di balas dengan kejahatan, itu adalah dendam.
Kebaikan jika di balas dengan kebaikan, itu adalah perkara biasa.
Kebaikan jika di balas dengan kejahatan, itu adalah zalim.
Tapi jika kejahatan di balas kebaikan, itu adalah perkara yang mulia dan terpuji.

Kata saya:
Secara teori, apa yang awak katakan seperti amat mudah.
Namun, secara praktikal, ianya bukan sesenang membaca a,b,c. Adakala ianya bergantung kepada berapa besar dan beratnya kesalahan tersebut. 
Amat sukar rasanya untuk membesarkan hati, menghulur kemaafan, membalas kejahatan dengan kebaikan apabila kita pernah merasa terseksa, maruah tercabar, ego dipijak lumat akibat dari perbuatan seseorang itu.
Bagaimana hendak memaafkan seandainya melihat wajah orang tersebut saja rasa marah meluap kembali? Luka semalam terbuka semula seraya racunnya menjalar ke segenap pembuluh darah? Perlukah menjadi hipokrit, mulut memaafkan waima hati sebenarnya tidak?

Kata dia:
Siapa kata membuat kebaikan itu mudah? Jalan yang lurus pastinya lebih banyak dugaan dari jalan yang terpesong. Itulah cobaan dalam kehidupan. Menghukum itu bukan hak bagi seorang insan.
Memang susah.. tapi kita kena berusaha untuk melepaskan segala perasaan amarah. Didik lah hati untuk mengingati Tuhan. Kita tentu inginkan Allah mengampuni segala dosa dan kesalahan kita walau seberat mana sekalipun. Lantas, berikan lah kemaafan pada dia. Kemudian lupakanlah segala cerita semalam. Kita melangkah ke hadapan.

Kata saya:
Mungkin awak betul. Hmm.. bukan mungkin... memangpun awak betul. Tapi hati saya belum cukup besar untuk memaafkan dia. Orang lain ok, tapi untuk dia.. amat sukar sekali. Berilah saya masa.. mungkin esok , lusa..hati ini boleh menjadi lebih besar.. ? Siapa tahu mungkin hari esok, bila saya lihat dia, saya akan cuma nampak awak dan hanya ingat kata kata awak.. dan saya boleh tersenyum dan berkata dengan ikhlas 'Saya dah maafkan awak'.

Kata dia :
Awak ni bukannya jahat tapi nakal. Hati awak sebenarnya dah pun cukup besar. Cuma awak suka nak dengar orang bercakap berkali kali dan memujuk awak. Betul kan..?

Tiada jawapan. Hanya satu senyuman bermain di bibir. .

No comments:

Post a Comment