Wednesday 26 October 2011

Cinta dan Bas


"Awak pernah dengar cerita tentang menunggu bas," tanya lelaki itu buat kali ke tiga.
"Ini cerita lama, mungkin dah jadi klasik. Saya sendiri pun baca mengenainya dari majalah. Sebenarnya ia sebuah analogi: tentang manusia dan cinta." Kisahnya begini:
******************************
Cinta itu oleh kita umpamakan seperti menunggu bas. Kita pula umpama mereka yang menunggu kedatangan bas untuk ke destinasi masing masing.

Apabila datang bas pertama di awal pagi, Ada yang terus naik dan ada juga yang memilih tak mau naik sebab melihat ramai pelajar berasak asak didalamnya. Mereka lalu memilih untuk menunggu bas seterusnya.
.
Apabila bas kedua tiba di depan stesen bas, ramai yang tersenyum. Bas kedua ini cantik dan menepati citarasa. Tapi bila tiba giliran kita hendak menaikinya, pemandu bas umumkan yang bas telah penuh. Lalu, kita terpaksa turun dan menunggu bas ketiga pula.

Akhirnya, tunggu dan tunggu.. waktu untuk masing masing pergi ke destinasi mereka semakin singkat. Langit semakin terang. Jadi, mereka yang menunggu bas tadi tak ada pilihan lain selain naik bas yang ketiga tak kiralah bagaimana rupa bas yg ketiga tu."

(Lelaki itu berhenti bercerita dan menjeling wajah perempuan tadi. Suasana di perhentian bas masih seperti tadi. Perempuan itu masih tunduk sambil wajahnya terlindung oleh rambut yang terurai panjang).
*******
"Bas itu umpama cinta yang kita tunggu. Kadangkala bila cinta hadir, kita buat tak endah sebab kita rasa orang yang hadir bersama cinta itu, tak menepati ciri ciri yang kita idamkan.

Kemudian datang pula orang kedua yang kita rasakan agak tepat dengan rasa hati kita. Sayangnya, sewaktu kita menghulurkan cinta kita, baru diketahui orang tersebut sudah ada yang punya. Mahu tak mahu, kita hanya mampu tengok dia melangkah pergi.

Lalu, kita menunggu dan menunggu sehingga usia semakin bertambah. Kita mula risau tentang masa depan. Risau tidak sempat sampai ke destinasi hidup. Kita nekad  ubah target kita dan untuk terima cinta ke tiga bila ianya tiba.

Masa terus berlalu dan sebagaimana kita dah tak peduli bagaimana keadaan bas ketiga yang akan muncul, begitulah juga keadaannya kita yang menunggu kehadiran cinta ke tiga." lelaki itu tersenyum sambil menjeling perempuan di sebelahnya itu. Harapannya agar perempuan tersebut faham.
*****
Tiba tiba sebuah kereta mewah, berharga ratusan ribu berhenti tepat di perhentian bas itu. Seorang lelaki kacak tersenyum keluar sambil membuka pintu untuk penumpang.

Perempuan tadi yang hanya tunduk mendengar cerita, tiba tiba senyum dan bangun menuju ke pintu kereta yang terbuka. Sebelum melangkah pergi, sempat dia menjelih ke arah lelaki pencerita itu.

Lelaki berkenaan terdiam bisu. Matanya tidak berkelip, lidah nya kelu, kaku.
Perempuan tadi menutup pintu kereta dan terus berlalu hilang dari pandangan

- Fragment : Dunia ini Sederhana Kecil oleh Baharudin Bakri-
*********************************

No comments:

Post a Comment