Monday 31 October 2011

Perempuan Dan Outstation


"Simplicity is making the journey of life with just enough baggage"-Charles Warner-

*************************************
Kata dia: Kenapa ye orang perempuan kalau nak outstation untuk business, walau pun hanya untuk 1 hari, mesti bawak barang banyak? Beg tu selagi tak penuh, mesti tak senang hati?

Kata saya sambil senyum ingin mengusik:
Yang pertama, tak semua orang perempuan macam tu. Ada orang perempuan yang kemana mana ringkas saja, dgn pakaian yang sekadar perlu.
Rasanya, semua ikut kebiasaan seseorang tu juga. Kalau orang tu dah biasa travel, mungkin senang dia nak rancang apa yang dia nak bawa.

Yang kedua, mungkin juga sebab orang perempuan ni memang suka planning untuk hadapi apa jua keadaan. Mula mula, dia check dulu nak travel naik apa. Kalau pergi ke tempat yang perlu berjalan jauh, kena pakai kasut yang selesa. So, satu kasut biasa di pakai dan satu kasut tumit tinggi dia letak dalam beg.
Lepas tu dia tengok waktu pulak. Kalau pergi waktu petang, dia pakai T-shirt and jeans je.
Jadi, dalam beg kena lah bawak 1 salinan kemeja, kot, seluar panjang atau skirt. Satu lagi kemeja, kena spare, takut kalau kemeja yang 1 tu nanti ada terkena kotor, sekurang kurangnya ada baju lain untuk di tukar.
Lepas tu dia fikir lagi. Esoknya, manalah tau kena meet up dengan member untuk keluar makan malam atau tiba tiba boss suruh attend dinner, so kena spare kan satu helai blaus.
Hmm..lepas tu, kalau problem belum selesai, mesti kena extend satu malam lagi kan. So, perlu ada sehelai blouse lagi.
Lepas tu nak bawak handphone charger, fail, notebook, charger notebook lagi, make up lagi..

Dan dia terus senyum sambil geleng kepala...

No comments:

Post a Comment