Monday 31 October 2011

Cinta Laila


Kisah ini adalah kisah cinta yang tiada permualaan atau akhiran

Detik tragis bermula dari saat pandangan Qays dan Laila bertembung..
Dan dua rasa pantas menjadi satu
Mereka alpa ..
Cinta sejati adalah milik Allah
Dan selebihnya hanya pasrah..
**********************************************
Di dunia ini sukar untuk berjumpa seorang insan yang menangggung seksa sama beratnya dengan menanggung perasaan cinta.

'Siapakah insan yang paling engkau kasihi, wahai Laila?' Ishak bertanya.
'Dia adalah insan yang namanya sentiasa dibibirku. Bila aku tergelincir, aku menyebut namanya. Bila aku terlena, aku mimpikan wajahnya. Dia adalah Qays.'

Apabila disebut nama Qays,
Hilang segala kekuatan jiwaku..
Seluruh hidupku terselit di kamus hidupnya..
Sebagaimana namaku juga tersimpan di lubuk hatinya..

Bila kakiku terseliuh, aku menyebut namanya.
Bila ku bermimpi, segalanya bersama dirinya..
Dadaku sesak kerana rindu..
Jiwaku berontak, inginkan dirinya,,
Hilang segala kewarasan fikiran..

Kaumku membenci dan mengugut..
Akan membunuhnya andai kami berdegil untuk bertemu..

Aku takut..
Darah pasti akan membasahi bumi..
Andai Qays tidak berhenti meyebut namaku..
Aku rela, ambillah nyawaku sebagai tukaran,
Bunuhlah aku, dan biarkan Qays
Jangan lagi dihina dan diseksa dirinya
Cukuplah segala penderitaannya kerana cinta..

Ketahuilah bahawa jiwa ini telah diikat dengan tali asmara yang lebih kuat dari tali kehidupan. Cintaku hanya pada Qays, atau Majnun yang kamu gelarkan sebagai si gila. Tak ada yang lain mampu mengambil tempatnya di hatiku.
Bisik Laila sambil matanya redup memandang bulan yang kesuraman..

No comments:

Post a Comment