Thursday 27 October 2011

Kisah Roro Mendut



Pada zaman kemuncak kerajaan Mataram dibawah pemerintahan baginda Sultan Agung, terdapat seorang menteri yang terkenal dengan ilmu perang, kebijaksanaan nya dalam menjalankan tugas dan kesetiaannya yang sepenuhnya diberikan kepada raja. Menteri tersebut terkenal dengan nama Ki Temenggung Wiroguno.

Jikalau dilihat pada usianya, Ki Temenggung Wiroguno memang sangat tua. Dia telah mengabdikan diri pada Sultan sejak berpuluh tahun, bermula dari kedudukan yang rendah sehingga lah ke kedudukan tertinggi di bawah duli. Hamba hambanya sangat menyanjung Ki Temenggung Wiroguna di atas kebijaksaan, keadilan dan sifatnya yang ramah dan pemurah.

Apabila Ki Temenggung menunggang kuda kesayangannya yang berbulu hitam gagah perkasa, orang akan lupa pada wajahnya yang kerepot, rambutnya yang sudah putih semuanya, giginya yang hanya tinggal dua (hanya di baris atas sedangkan baris bawahnya hanya tinggal gusi yang merah saja).

Tubuhnya kurus dengan kulit yang menggelembir di sana sini, (seolah olah kulitnya enggan lagi menyelimuti daging yang berlebihan) dan kelihatan ribuan kedut yang dimakan usia. Namun, tangan yang kurus melidi itu masih kuat memegang tombak, menepis pedang dengan lincah dan menusuk keris dengan pantas.

Ki Temenggung sedar yang usianya telah lanjut tetapi hatinya masih terasa muda.
Dia seorang yang sangat pentingkan fizikalnya. Rambutanya yang putih, sentiasa ditutup dengan ikat kepala hitam indah bertatahkan perada. Pakaiannya pula sentiasa rapi dan kemas. Misai dan janggut yang menjadi kebanggaannya sewaktu muda dan kini telah putih tidak pernah dibiarkan tumbuh meliar. Cuma giginya yang tinggal dua, berwarna kuning kehitaman sahaja tidak mampu di sorokkan.

Kedua matanya masih kekal sinarannya. Walaupun warna matanya tidak sehitam waktu mudanya, tetapi sinarannya masih mampu membuatkan orang yang ditenungnya menundukkan kepala. Matanya memancarkan kekerasan sedangkan garis garis keriput di dahinya menunjukkan kelemahannya terhadap perempuan.

Antara kegemaran Ki Temenggung Wiroguna adalah menyabung ayam setiap petang seandainya perkhidmatannya tidak diperlukan oleh Baginda Sultan. Tetapi sudah beberapa hari, suasana di kawasan Wirogunan sangat murung. Acara menyabung ayam hanya bertahan 2-3 perlawanan sahaja sebelum Ki Temenggung masuk ke biliknya dan tidak muncul kembali.

Makanan lazat yang disediakan oleh tukang masak handalan dari seluruh kota sudah tidak lagi dapat membangkitkan selera Ki Temenggung. D1a sendiri banyak termenung. Kata kata seperti berat untuk diucapkan seolah olah ditimpa bebanan yang menekan kalbu. Apa yang menganggu Ki Teenggung ..? Tanyalah pada hati..

No comments:

Post a Comment